Problemet er både utbredt og velkjent. Useriøse transportører både i Sverige og i utlandet utnytter utenlandske sjåfører som kjører ulovlig på svenske veier - og dumper prisene.

Den siste lørdagen i oktober samlet representanter for svenske, danske, hollandske og norske sjåførorganisasjoner seg i Göteborg. På Stigs Center kunne de på sin egen parkering konfrontere utenlandske sjåfører som i flere tilfeller har kjørt på svenske veier i mer enn en måned. Og det med elendig lønn og med kjøretøy som knapt ville gått gjennom i en kontroll hos myndighetene.

- Det var utenlandske sjåfører som ikke en gang hadde råd til å kjøpe en pølse med brød. Og de våger ikke en gang prate om det. En av deres kollegaer fra Romania hadde pratet med danske medier, og i dag vet ingen hvor den sjåføren har blitt av. Det er de reneste mafiametodene bak denne virksomheten, fortsetter Petersson.

Katastrofe

Den illegale transportvirksomheten mener de er like utbredt i resten av Europa. Derfor ble organisasjonene fra de fire landene enige om å forfatte et skarpt brev med syv foreslåtte tiltakspunkt, som skulle sendes til EU-politikerne i de respektive landene. Dessuten planlegges altså en demonstrasjon, allerede om tre måneder, om ingenting skjer.

- Det er katastrofe om dagen. Det må på plass en ny lovgivning som gir politi og påtalemyndighet det rette verktøyet for å kunne gjøre noe med denne lysskygge virksomheten. Det må være fare for høye kostnader for både transportkjøper og avsender som ikke følger loven.

Staten taper millioner i skatter som skulle vært brukt til skole og helse. Samtidig taper vår bransje kampen om jobbene, og seriøse transportører går nedenom og hjem, sier Petersson.

Dårlig tid

En kartlegging viser at useriøse utenlandske transportører kan tilby en kostnad på så lite som 70 svenske kroner pr. mil, sammenlignet med en svensk transportør som er omtrent hundre kroner dyrere. De fire organisasjonene som nå har hatt møte planlegger å øke samarbeidet for å få gjort noe med problemet. Så sent som i september besøkte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd Stig Center. Da lovte hun en gjennomgang av lovgivningen.

- Men vi har dårlig tid, avslutter Nisse Petersson i TIA Sverige.

Arrangørene av konferansen i Göteborg var TIA Sverige, Sjåførenes Krav i Norge og Transport & Miljø fra Danmark. Samtlige er ideelle interesseorganisasjoner innen transportbransjen.

Les også: - Vi vil gjenskape en fungerende truckstop

Sosial dumping i transportbransjen er et stort problem. Nå skal transportarbeidere markere sin motvilje mot utviklingen i et fellesnordisk arrangement.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!