Bertel O Steen satser aktivt på lærlinger og holder foredrag i skoleverket for å inspirere ungdom til å søke seg dit.

Lærling Stian Dyngeland har jobbet på verkstedet i noen måneder nå. Han ble lokket hit på grunn av utsiktene til varierte arbeidsdager og har funnet det han søkte. Etter to års læretid her frister det imidlertid å kjøre langtransport, innrømmer han.

Bertel O. Steen Bergen

Historien til det som i dag heter Bertel O Steen Bergen startet allerede i 1928. Brødrene Algaard begynte da salg av bilmerket NASH i Bergen, Hordaland og Sogn og Fjordane.

To år senere startet salget av Dodge lastebiler.

I 1950 startet importen av Mercedes personbiler, lastebiler og busser til Vestlandet.

Virksomheten ble samlet på dagens anlegg i Indre Arna i 1969, før Algaard i 1972 mistet importen av Mercedes til Bertel O Steen.

Ni år senere, i 1981, blir Algaard datterselskap av Bertel O Steen og utvider i årene som kommer med salg av både Peugeot og Daihatsu. I tillegg åpnes nye personbilanlegg i Åsane og Bergen sentrum.

På 2000-tallet utvides verkstedene i Indre Arna og Åsane og i 2009 endres endelig navnet til Bertel O Steen Bergen AS.

Selskapet hadde i 2010 188 medarbeidere og en omsetning på 650 millioner kroner.

For salgssjef Christer Sletten og de andre ved avdelingen i Indre Arna er det varebil som gjør seg mest bemerket i hverdagen.

- Vi selger klart mest av det. Spesielt det siste året har vi solgt mye mer Vito enn vi tidligere har gjort. Neste år har vi forventning om å selge enda mer og nå en markedsandel på 13 prosent. Her i Bergen utgjør det mellom 110 og 120 biler. I tillegg bør vi ha 25 prosent, eller rundt 50 biler, av Sprintersegmentet i vårt marked, forespeiler han.

Den typiske varebilkunden finnes både blant håndverkbedrifter og distribusjon.

Noen skal ha jobben med seg på ryggen, mens noen skal frakte for andre.

Hvilke bil man er mest tjent med avhenger av en rekke faktorer, ikke minst pris og oppfølging.

 

- En stor del av de bilene vi selger er velutstyrte biler. Gjerne til kunder som bruker bilen selv og er villig til å betale litt mer for det lille ekstra. Vi ser ofte at bedrifter som handler inn et stort antall biler til sine ansatte, velger billigere alternativer enn oss. Vi håper på sikt å bli sterkere på det feltet, sier Sletten.

Hittil har Mercedes slitt med å kapre kontraktene hos tømrerbedriften som handler biler til 20 ansatte, mest på grunn av pris.

Det vil de gjøre noe med, i hvert fall i Bergen.

 

- Vi skal bli flinkere til å markedstilpasse biler og utstyr for å møte dette segmentet.

Sletten betegner Mercedes sitt prisnivå som ganske likt det vi finner hos det han ser på som hovedkonkurrenten, nemlig Volkswagen.

- Den gruppen som handler hos oss eller VW kjøper inn veldig like biler. Vi har størst avstand til den typiske Toyotakunden når det kommer til pris, men vi mener samtidig at både komfort og utstyrsnivå på Mercedes kontra Toyota ikke kan sammenlignes.

Skal vi sammenligne våre biler med noen, blir det VW Transporter.

Bedre plass 

På anlegget i Indre Arna bygget man nytt verksted for noen år siden.

Der flyttet de tyngste bilene inn og dermed fikk også de 15 varebilmekanikerne bedre plass.

- Vi ønsker å bygge opp den samme imagen og servicen rundt Vito som vi har hatt på Sprinter helt siden den kom i 95. Vito sitt segment er jo mye større enn det vi har på Sprinter. Vi har sett en positiv trend for Vito de siste par årene, mener Sletten.

Han viser igjen til at motorstørrelse betyr mye for den typiske Mercedeskunden.

 

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!