Hittil har Volvo mottatt 97 bestillinger på FH16 750, 45 av dem kom fra Norge! © MAGNUS PAJNERT

-Denne vil jeg kjøre i Norge, sier redaktøren.

Dagens sportsbil! Med 40 tonn totalvekt gikk det unna i motbakkene. © Fotograf Lars Ardarve AB

Første prøvekjøring av verdens sterkeste lastebil ga mersmak. © Fotograf Lars Ardarve AB

Vi hadde håpet at denne prøvekjøringa skulle legges til Norge. Ikke fordi vi nødvendigvis ville gjort et stort nummer av akkurat det, men det hele hadde stemt litt bedre. Ikke minst fordi Norge er det største markedet for denne bilen. I skrivende stund er det lagt inn 97 bestillinger på FH16 750, av disse kommer utrolige 45 fra norske kunder! Det sier vel litt om interessen for denne bilen her i landet?

Selv om det ble jobbet for å få den første prøvekjøringa til Norge, skulle det ikke bli slik. Derimot havnet det hele, nok en gang, på veiene mellom Göteborg og Jönköping. På RV40 befinner nemlig Göteborgbakken seg, en bratt bakke rett utenfor Jönköping, men med motorveistandard og oppvarmede kjørefelt. Man kan si mye om Sverige, men de skal ikke skryte på seg dårlige veier!

Opplegget til Volvo var like enkelt som det var genialt. Man stilte fire vogntog til rådighet, hvorav tre var av den nye utgaven med 750 hesters motor, mens den fjerde var en FH 540 som ble brukt som sammenligning.

De tre 750-hesterne var i form av en 25,25 meters kombinasjon på 60 tonn, et 24 meters tømmervogntog på 60 tonn, og en vanlig semikombinasjon på 40 tonn. 540-hesteren var også et modulvogntog på 25,25 meter og 60 tonn. I løpet av dagen fikk vi rikelig anledning til å prøvekjøre alle sammen.

Hvordan er så de første kjøreinntrykkene av nye Volvo FH16 750? Tatt i betraktning at vi kjørte på veier av en meget god standard, der kjøreegenskapene til biler og sjåfører ikke akkurat ble satt på noen prøve, opplevde vi bilene som meget gode. Motorene imponerte selvsagt. 3550 Nm er brutalt, det samme er 750 hk, selv om det vel er momentet som er viktig her, og ikke hestekreftene.

Motorene opplevde vi også som svært stillegående, og koblet til I-Shift ble opplevelsen bak rattet bare megabra. Vi har sagt det før og vi sier det igjen; I-Shift er etter vår mening det beste automatiserte gearsystemet på markedet i dag.

Den største forskjellen opplevde vi da vi gikk rett fra en 750 hester og 60 tonn, over til en 540 hester og 60 tonn. Denne motoren har 2600 Nm fra 1050 til 1450 o/min. Det var en merkbar forskjell sammenlignet med 3550 Nm fra 1050 til 1450 o/min., og vi forstår godt at mange norske kunder ønsker seg den sterkeste varianten.

Vi avsluttet kjøreseansen i Sverige med å kjøre "sportsbil" fra Ulricehamn tilbake til Volvo-fabrikken i Göteborg. Toaksla trekkvogn og aerodynamisk semitrailer med totalt 40 tonn var ingen stor utfordring for verdens sterkeste lastebil.

Den gikk som et skudd for å si det rett ut, og vi hadde et par forbikjøringer av de andre deltagerne der det så ut som om de sto helt stille i bakkene. Meningsløst, men du verden så gøy!

Nå ser vi fra til å få en mulighet til å sette Volvo FH16 750 på en skikkelig prøve der motor og gearsystem virkelig kommer til sin rett. Og der kjøreegenskapene virkelig får kjørt seg; TransportMagasinets todagers test her hjemme.

Og kjære Volvo; ikke send oss noen toaksla trekkvogn med aerodynamisk semitrailer. Vi vil kjøre 50 tonn!

Artig at Volvo har tatt fram stripesett som gir klare historiske assosiasjoner til første F16 470 som ble lansert for 25 år siden neste år. © Fotograf Arne Edström AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!