Transporter ligger som en klar nummer to på varebilstatistikken og er det syvende mest populære bilmerket i Norge - hvorav altså fire av disse har VW-emblemet i grillen.

- Jo da, vi har hatt en fantastisk ordreinngang, sier Frigstad, som naturlig nok er mest opptatt av nyttekjøretøysalget.

Så langt i år har totalmarkedet for varebiler økt med 18 prosent i forhold til fjoråret, mens Volkswagen kan vise til en økning i kontraktsinngangen på hele 37 prosent.

Det har resultert i at merkets andel av varebilmarkedet har økt fra 25,5 prosent i desember i fjor til hele 31,2 prosent i oktober i år.

Fornøyde også med Amarok - så langt

Ser man spesifikt på de enkelte modellene har Caddy ca. 35 prosent markedsandel og er en klar nummer én i sitt segment. Samme andel og posisjon har Transporter i sitt segment, mens Amarok i løpet av svært kort tid har tatt rundt 23 prosent av pickupmarkedet og har klatret opp til andreplassen etter Toyota Hilux. Tatt i betraktning at Amarok ble lansert på vårparten er Frigstad svært fornøyd med dette, men legger til at deres klare mål er å være nummer én også i pickupsegmentet.

Tøff konkurranse for Crafter

Men når det gjelder Crafter innrømmer han at det blir for tøft å satse på tetposisjonen i sitt segmentet. Til det står Mercedes-Benz Sprinter alt for sterkt, men andreplassen som modellen allerede har hatt en god stund skal sikres. Målsettingen er likevel ambisiøs; dagens segmentandel på 10 prosent bør kunne dobles, mener Frigstad. Til vår kommentar om at dette er noe vi har hørt tidligere, svarer han at de innad organisasjonen har hatt et veldig kraftig fokus på nye Crafter, og at entusiasmen for denne modellen nå er høyere enn noen gang tidligere.

Nyttekjøretøydirektør Harald Frigstad (t.v.), informasjonssjef Anita Svanes og produktsjef Kjetil Olafsen i Harald A. Møller AS har god grunn til å smile bredt. Volkswagens markedsandel på over 31 prosent av det norske varebilmarkedet er historisk høyt. Frigstad forventer at det samlede varebilsalget i år vil ende på ca 34.000 enheter og forventer samme nivå til neste år.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!