Så langt er det ingen sterk markedsetterspørsel etter Euro 6. Teknologien blir stadig mer kompleks og derfor også betydelig dyrere.

Sammenlignet med dagens Euro 5-standard, krever Euro 6 at nitrogenoksid (NOx)-utslipp reduseres med ytterligere 77%, mens sotpartikkelutslipp må kuttes til det halve.

Det er verdt å merke seg at reduserte nitrogenoksid- og sotpartikkelutslipp vil presse drivstofforbruk og dermed også CO2-utslipp.

Ny testmetode

Utfordringene involvert i å realisere Euro 6 er ikke utelukkende et resultat av å få utslippsnivå ned - det er like viktig at nye, supplerende krav er oppfylt. Euro 6-motorene må overholde de strenge standardene selv ved lav motortemperatur, for eksempel under kaldstart.

I tillegg må Euro 6-motorene forbli innenfor utslippsgrensene i daglig bruk i minst 7 år, eller inntil de når 500 000 kilometer.

Blir evaluert for Euro 6

Siden sommeren 2010 har en fjerdedel av Kenworth- og Peterbilt-lastebiler levert i USA blitt utstyrt med 12,9-liters PACCAR MX-motor med EPA10 spesifikasjon, en motor som er utviklet og blir produsert av DAF. EPA10 er den nåværende nordamerikanske utslippslovgivning som er nært knyttet til Euro 6.

PACCAR MX-motorer produsert for Nord-Amerika er utstyrt med SCR-teknologi, resirkulering av eksos og sotfilter, og erfaringer med denne teknologien har blitt evaluert for Euro 6.

Ingen betydelig etterspørsel

For DAF er det aldri et mål i seg selv å være først på markedet med en ny teknologi. DAF bruker den tiden som trengs for å sikre at Euro 6 kravene er oppfylt på best mulig måte, hevdes det videre i pressemeldingen.

Så langt er det ingen sterk markedsetterspørsel etter Euro 6. Teknologien blir stadig mer kompleks og derfor også betydelig dyrere. Dette er ikke kompensert av økonomiske insentiver, for eksempel innenfor det tyske Maut-systemet. Og slik ting ser ut nå, er ingen slike Maut-insentiver ventet før lovgivningen trer i kraft.

DAF arbeider ikke bare med Euro 6, men fortsetter også å raffinere testet Euro 5-teknologi ved å introdusere en rekke nyvinninger til 12,9-liters PACCAR MX Euro 5-motoren.

DAF er den eneste lastebilprodusenten som kan levere alle sine motorer med EEV spesifikasjoner, noe som reduserer sotpartikkelutslipp med 33% sammenlignet med Euro 5 motorer, uten EEV teknologi

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!