Bring Cargo er jo den samlede virksomheten til tidligere Nor-Cargo pluss litt oppkjøp. Men ikke alle de tidligere Nor-Cargo selskapene er fusjonert med Bring Cargo. © Posten Norge

CARGONET AS

...fikk et skikkelig skudd for baugen i fjor. Ulykken på Sørhavna i Oslo som ble smadret av et løpsk togsett, har nok satt sitt preg på selskapet. Om det har slått ut regnskapsmessig er ikke godt å si, for omsetningen har vært rimelig stabil de siste årene. I fjor var omsetningen på 1,1 mrd. kroner som ga 50,4 mill. kroner i tap før skatt. Konserntallene er heller ikke hyggelig lesning. Samlet omsetning for konsernet var på 1,44 mrd. kroner som ga et tap før skatt på 72 mill. kroner. Etter at Schenker satte opp sitt eget tog på Narvik sist vinter, mistet CargoNet betydelige volumer. Håpet er at de skal kunne kompensere det i det åpne markedet.

ITELLA LOGISTICS AS

...er nå samlet i "ett rike" med sine avdelinger i Stavanger, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Det tidligere Universal Spedisjon omsatte for 371,7 mill. kroner i 2010 mot 317 mill. i 2009. Driftsresultatet på 9,8 mill. kroner tilsier en resultatgrad på 2,66 prosent.

BRING WAREHOUSING AS

... som har gjort et betydelig løft med sin nye superterminal på Berger nord for Oslo omsatte sine logistikktjenester for 412,6 mill. kroner i fjor. Det er en økning på nesten 40 mill. kroner fra året før. Dekningsgraden var på minus 9,4 prosent eller i klartekst tapte de 38,7 mill. kroner på driften. Det må nok sees i sammenheng med de store investeringene som er gjort på Berger de par siste årene.

BRING CARGO AS

...omsatte for 2,7 mrd. kroner i konsolideringsåret 2010. Resultatgraden var på drøyt 2 prosent tilsvarende et driftsresultat på 59 mill. kroner. I 2009 var omsetningen på 3 mrd. kroner med tilnærmet samme dekningsgrad som i fjor. Bring Cargo er jo den samlede virksomheten til tidligere Nor-Cargo pluss litt oppkjøp. Men ikke alle de tidligere Nor-Cargo selskapene er fusjonert med Bring Cargo. Fremdeles er Bring Logistics Sunnmøre AS, Bring Cargo Svalbard AS, Bring Polarbase AS, Materiallageret AS, Nor Logistics Services AS, Bring Cargo Østfold AS, Norske Godslinjer Sogn Og Fjordane AS, Vest Finnmark Gods AS selskaper som drives som egne juridiske enheter.

BRING EXPRESS NORGE AS

... oppsto i sin meget utvidede form i 2001 som Transport System International -TSI som "samlet" Tiny Distribusjon AS, IL-X Transport-Service AS, Sam's Budbil AS, Førstemann Sykkelbud, VIP Budservice, VIP Pakke og Box Delivery i Sverige. To år før ble Wajens også fusjonert inn i selskapet. I tur og orden utover i 2000-tallet skiftet selskapet navn til Box Delivery og deretter til Bring Express Norge AS.

Selskapet ble derigjennom en mastodont i bud- og ekspressmarkedet og hadde en omsetning på 415,8 mill kroner i 2010. Driftsresultatet var på 12.2 mill. kroner. I 2009 var omsetningen på 236,2 mill. kroner og driftsresultatet var på drøyt 24 mill. kroner.

COLLICARE LOGISTICS AS

...som kunne vise til en konsernomsetning på 529,6 millioner kroner og et resultat før skatt på 9,9 mill. kroner i 2010. Regnskapet viser en omsetning på 434 mill. kroner med et resultat før skatt på drøyt 9 mill. kroner.

DSV ROAD AS

...(tidligere DFDS Transport) omsatte for 995,6 mill. kroner i fjor. Det ga et resultat før skatt på 22 mill. kroner - resultatgrad på drøyt 3 prosent. Historisk sett er ikke det noe å rope hurra for; Selskapet har tradisjonelt hatt langt bedre margin.

DSV AIR & SEA AS

...gir et langt bedre resultat en sitt veibaserte søsterselskap. Fly og sjøvirksomheten omsatte for 427,6 mill. kroner og leverte et resultat før skatt på 34,4 mill. kroner. Resultatgraden var på anstendige 8 prosent. De siste fem årene har DSV Air & Sea innpå doblet omsetningen og styrer videre med tradisjonelt meget gode resultater.

DSV SOLUTIONS AS

...omsatte for 190 mill kroner i fjor. Resultatet før skatt var på drøyt 2 mill. kroner. Resultatgrad: 1,4 prosent.

TOLLPOST GLOBE AS

...hadde en omsetning på 2,56 mrd. kroner og 188 mill. kroner i resultat før skatt. Det vil si en resultatgrad på 7,5 prosent, og det må jo anses som ganske anstendig. Selskapet er nå, som sikkert kjent, et heleiet datterselskap av PostNord AB.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!