- Etter flere års utvikling tar vi nå de siste skrittene mot en felles, global motorplattform som er konstruert for å klare alle utslippsnormer verden rundt. Det forteller Jonas Hofstedt, som er ansvarlig for drivlinjeutviklingen på Scania.

Han trekker frem kundefordeler som robusthet, prestasjon og drivstofføkonomi.

Den største fordelen for transportørene vil sannsynligvis dog være enklere tilgang til reservedeler og service via Scanias nettverk.

- Vi begynte jobben med denne felles motorplattformen ved starten av 2000-tallet, forteller Hofstedt videre. Målet var å ta oss til Euro 6 og videre.

Parallelt har vi utviklet flere teknikker som omfatter alt fra motorstyring og drivstoffinnsprøyting via avgasshåndtering.

Denne teknologien brukes nå i ulike kombinasjoner for å møte de forskjellige markedene. Motorene utvikles på samme lest både i Europa og i Sydamerika med de samme komponentene.

Teknologi koster. Scania har brukt mer enn fem år på å utvikle sin nye motorgenerasjon og spandert omkring 10 milliarder svenske kroner på herligheten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!