Knapen har i lengre tid jobbet intenst med å få sine produkter typegodkjent.

Nor Slep AS har sammen MAN-forhandler Larvik Last & Buss AS levert 8 nye vogntog til Eftedal Transport AS. Fra venstre: Salgsjef Larvik Last & Buss AS John Hunsrød, Daglig leder Eftedal Transport AS Geir Olav Eftedal, Arb styreformann Nor Slep AS Per Åge Spartveit, Daglig leder Nor Slep AS Tom Erik Spartveit.

- For noen uker tilbake leverte Nor Slep fem kjerrer til Eftedal. Disse er også typegodkjente, forteller daglig leder hos Nor Slep AS, Tom Erik Spartveit på mail til tungt.no. Han henviser naturligvis til saken om den typegodkjente Knapen-hengeren vi nettopp beskrev.

Det betyr med andre ord at både Knapen-hengeren som Närko nylig har levert og Nor Sleps hengere som også nettopp er levert, er typegodkjente med få dagers eller ukers mellomrom.

Rett skal være rett og vi skal være forsiktig med å utpeke hvem som var først ute. Det er forsåvidt heller ikke så viktig.

Det som er det vesentlige her, er at typegodkjenning av slikt materiell er relativt nytt og at det i fremtiden vil bli mye enklere hos trafikkstasjonene.

Det eneste man må gjøre ved registrering på en trafikkstasjon er fremvisning av COC-dokument samt kontroll og avlesning av chassisnummer.

Deretter er det klart for å ta ut skilt og vognkort. Man slipper med andre ord en total gjennomgang av utstyret og man slipper unna registreringsgebyr.

For kundene vil det bety raskere levering - og det er neppe noen dårlig greie.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!