Hans Jarle Rekdal trosset sykdom og legenes advarsler. I dag driver han flyttebyrå og flytter snart inn i nybygde lokaler.

- Det å være ute og jobbe er det beste som er. Derfor orker jeg ikke sitte på kontoret mer enn jeg absolutt må. Får jeg sjansen til å dra ut og gjøre en jobb, så gjør jeg det.

Jeg var ute og leverte varer rett før du kom nå, sier han.

Hans Jarle bruker fortsatt medisiner for å holde reumatismen i sjakk.

Dagene hos Rekdal Transport er hektiske. Telefonen ringer i ett kjør og i tillegg må Hans Jarle følge opp byggeprosjektet noen kilometer nærmere Ålesund.

Det er plasskrevende virksomhet han driver, med prosjektlagring for næringslivet og lagring av flyttegods for private.

Når store bedrifter skal flytte på seg eller pusse opp, pakker og lagrer Rekdal møbler og inventar til det skal tilbake i lokalene.

- Flytting har vi drevet med i alle år. Det og lagring er vårt område nå, pluss en del tørrgods. Vi disponerer i dag to vogntog i tillegg til to 7,5-tonnere som går lokalt.

Hele landet er vårt område og vi har veldig godt samarbeid med mange av kollegene våre rundt i landet, hevder romsdalingen som bosatte seg på sunnmøre.

Tøff bransje

Likevel, flyttebransjen karakteriseres som en tøff bransje.

- Det som skremmer oss er jo at hvem som helst kan kjøpe eller leie seg en varebil eller lastebil og operere på vårt marked uten at myndighetene regulerer det på noen måte. Du kan i realiteten leie deg en varebil og kjøre uten sjåførkort med ditt eget flyttelass fra A til B, eller gjøre en billig jobb for en kompis. Det er i praksis denne bransjens svarte omsetning, fastslår Hans Jarle.

Tross tøffe tider har både han og de ti ansatte fortsatt nok å gjøre med sitt eget gods.

Medlemsskap i Norsk Flytteforbund (NFF) er en fordel når seriøsiteten skal frontes.

- Det gir en bedre hverdag for oss, samtidig som det gir kundene noe å støtte seg til. I denne bransjen kan hvem som helst kjøpe seg en varebil og tilby flyttetjenester. Derfor er terskelen ganske høy for å bli medlem i NFF. Når det er sagt, så syns jeg det er mange som i dag står utenfor, men som burde vært inne. Det er utrolig mange gode folk i denne bransjen, mener han.

Kundene kan komme når de vil

Den nye terminalen på 3700 kvadrat er tenkt å stå ferdig neste år, etter flere år med ekstra arbeid og fordyrende sommel og rot fra Ålesund kommune.

I nybygget skal Hans Jarle sette av 2500 kvadrat til et selvbetjent lager der kundene kan komme og gå når de vil. - Jeg tror det vil lette hverdagen vår, i og med at vi slipper å være til stede hele tiden. Dagene blir lange nok som de gjør. Det er artig å jobbe mye, men hadde du spurt om jeg ville gjort det samme en gang til, hadde nok svaret blitt nei. Jeg er privilegert som har en arbeidsplass å gå til som jeg har skapt selv, men jobben min starter ofte når andre går hjem for å spise middag. Jeg rekker aldri det jeg skal og er alltid tilbake på kontoret etter at jeg har vært hjemme og spist en ferdiglaget middag.

Det er beinhardt arbeid, men det er i mitt hode en fordel. Da lærer man hvordan livet er. Arbeid er i grunnen forbanna godt for kropp og sjel, konkluderer han.

Gule biler er bevisst valgt for å synes, ikke minst i trange boligfelt der kundemassen befinner seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!