Norges råeste tippbil? Eieren påstår i hvert fall det.

- Jeg vil påstå at det vi driver med her er den mest effektive tippbilkjøringen i landet, hevder Asgeir Standal.

Vi er i Standal på Sunnmøre. Det er her Asgeir regjerer, med sin Volvo FH 540 som kunne vært en vanlig tippbil om det ikke hadde vært for kombinasjonen av 8x4, XXL-hytte med oppvarmet frontrute, Powertronic med retarder, alufelger, 18 kubikks Zetterbergkasse pluss masse andre finesser.

Også trippelkjerra på 14 kubikk er en historie for seg selv.

Sluttprisen endte nær det dobbelte av det en tradisjonell tippkjerre koster, hevder eieren.

Vi må vel bare innrømme at idet en tippbil med trippelkjerre passerer 3,2 millioner kroner har du ikke akkurat kjøpt den billigste løsningen.

- For å si det enkelt. Grunnen til at jeg har suksess med denne bedriften, det er at jeg kjører Volvo, både på maskiner og lastebiler, hevder han.

Og uten Powertronic kan han i egne øyne bare glemme å være så effektiv.

XXL-hytte på tippbil er også et must, ellers får han ikke strekt ut beina ordentlig.

Vi blir nødt til å be ham utdype noen av påstandene og tar det første først.

- Powertronic er bare helt rått. Jeg tror ikke det går an å kjøpe noe annet. Jeg har forsøkt I-shift, men det gikk ikke. Den gikk så sakte i revers at det hadde ikke nyttet på denne kjøringen. Jeg syns heller ikke den fungerte optimalt med tunge lass på lave gir. Det var akkurat som den feilgirte. Jeg ble ikke imponert, sier han.

100 effektive lass i døgnet

Både Asgeir og de andre i sandtaket jobber lange dager. Foruten 50 lass i snitt pr bil hver dag til knuseverk og ventende båter, som det kommer 300 av i året, skal han forsyne private kunder også.

- Jeg vil påstå at det vi driver med her er den mest effektive tippbilkjøringen i landet. Jeg vil gjerne hilse på den som flytter like mange tonn som meg i løpet av en dag, fastslår den ubeskjedne sunnmøringen.

Plusser vi på den andre bilen, snakker vi over 100 effektive lass i døgnet.

- Vi flytter 2800 tonn inne på anlegget hver dag med de to bilene våre og 240 000 tonn går ut herfra med båt hvert år, fastslår han.

Ofte flyttes massen tre ganger, til og fra knuseren og videre til båt.

Volvo i Göteborg var ikke helt klare for å bygge XXL på en 8x4 da ordren kom fra Wist last og buss i Ålesund. De mente enten kjøper eller selger hadde klikket og at det var lagt inn feil i systemet. Men selger John Birger Ludvigsen hadde allerede fått klarsignal i datasystemet om at dette lot seg gjøre, så etter noen dager landet også svenskene på at dette kunne gå bra.

Flere saftige påstander fra den blide sunnmøringen kan du lese i TransportMagasinet nummer 8, som er ute i handelen nå.

Volvo i Göteborg måtte sjekke om det virkelig var sant da bestillingen kom på 8x4 med XXL-hytte.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!