Kjell André Myhre kjører fjellgeiten MAN TGS 18.360 4x4. Søsteren Cathrin Myhre Hansen styrer alle containerbilene og tar seg i tillegg av kundekontakt og fakturering. Hun hadde enkelt bestått drosjetesten i Ålesund, mener kollegene.

Container Consult driver som navnet antyder, med containere. Avfallscontainere, lagercontainere og frakt av trucker og maskiner.

Utenfor det moderne verksteds- og administrasjonsbygget de bygget i 2006 står det liftdumpere og krokbiler i mange varianter sammen med landets kraftigste krokløftbil og en kranbil med snute.

Her finner vi også en strøken Peterbilt 359 med veteranstatus, hentet hjem fra USA denne sommeren av teknisk leder Bjørn Førde Nilsen.

Dagens stab teller 17 ansatte og listen over bilparken finner vi 13 biler og fem hengere. På listen finner vi spennende løsninger som både MAN TGS 18.360 4x4 og MAN TGS 33.480 6x6 med hydrodrive.

- Vanvittig gode biler som tar seg frem over alt, sier daglig leder Odd Arve Hansen og forteller om vinterlige fjellturer av den strabasiøse sorten.

Men vi forstår at det fortsatt bare er biler med snute som når opp til karakteristikken praktisk og gøy på samme tid.

For noen år siden ble det sågar forsøkt å få Volvo med på en oppbygging av en NH til liftdumper, men det prosjektet havarerte. - Vi fikk med selgeren her i Ålesund på ideen, men svenskene takket nei til å forsøke.

Tanken den gang var å få en slik bil fra Sør-Amerika til Göteborg for så å skifte hele bakstillingen.

- Vi holder øye med markedet og har nok ikke kjøpt vår siste snutebil enda, fastholder han.

I TransportMagasinets utgave nummer 8, 2011 blir vi med Bjørn Førde Nilsen på en liten runde i hans daglige arbeidsplass, en Scania T82 4x2 fra 1981, og spør litt om kjærlighetsforholdet han har utviklet til akkurat denne bilen.

- Jobben er jo en livsstil også og da gir snutebiler det lille ekstra. Dessuten har en bil med snute foran bedre vinteregenskaper i vår type kjøring, og med navreduksjon tar de seg frem overalt. Vektfordelingen blir også bedre og vi får mindre hjulløft foran under lasting av tunge containere, mener han.

Bilen vi sitter i har han bygget opp selv med en 78-modell Kalmar JOAB liftdumper. Bak henger til vanlig en MAUR containerhenger fra 1963!

Gammelt og godt utstyr, altså.

Les også: Gunnar Askjem kjører asfalt med stil

Les også: Kaptein Snutebil

Veteraen med stor V. Scania T82 med henger fra 1963, fortsatt i daglig drift. Containerbilen fra 1981 er vel ivaretatt av en entusiastisk sunnmøring. Det meste av bilparken går på gullavtale med merkeverkstedene og utstyres med det beste som er å få av piggdekk på alle hjul i vinterhalvåret. Kjettinglegging tar unødig mye tid, er filosofien. Som eksempel på vinterbil kan nevnes MAN TGS 33.480 6x6 med pigg i alle hjul og 4 OnSpot. Det burde ta seg frem.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!