Slik lød meldingen:

I USA har "alle" en pickup stående som familiens arbeidshest. Den brukes til å kjøre ungene i barnehagen hele uka, hente materialer til oppussingsprosjekter, kjøre hageavfallet på fyllinga og trekke båten til sjøen på helga.

For amerikanerne er en pickup et must i familien. Også vi i Norge er litt pickup-frelste. Se bare på salget av japanske pickuper opp gjennom årene. Og det har også blitt registrert et anselig antall amerikanske pickuper her i landet.

De fleste i den sistnevnte kategorien er importert av sideimportører og privatpersoner. Alle de amerikanske pickupmerkene er å finne på det norske markedet; Chevy, Ford og Dodge. Av de nyere modellene må jeg innrømme at jeg er spesielt betatt av Dodge Ram som etter min mening har det tøffeste designet.

Import

Bilen vi her presenterer er en Dodge Ram 1500 SLT Regular Cab 4x4 av årsmodell 2009. Bilen er bruktimportert av Norsk Bil- og Båtimport AS i Sarpsborg, i samarbeid med amcarentusiast Jon Grasto. Det er snakk om en pen bruktbil som har rullet ca. 32.000 km i USA og ser ut til å ha vært svært pent behandlet. Den ser og oppleves som splitter ny!

- Denne bilen er tatt inn på den såkalte §1-15-regelen i Kjøretøyforskriften. En regel som skal gjøre det enklere å ta inn bil fra bl.a. USA. Dessverre kan det se ut som om myndighetene vil forsøke å endre denne muligheten, forteller Jon som blant annet er visepresident i American Car Club of Norway.

Hvis bilen blir solgt raskt, ser han ikke bort fra at de kommer til å importere flere tilsvarende i løpet av høsten. Her i redaksjonen ser vi ikke bort fra at denne bilen "får bein å gå på". Vi bor i et land der det finnes svært mange bilentusiaster, og dette er så absolutt en entusiastbil - en entusastbil som kan brukes til noe.

Ingredienser

Hva er så ingrediensene i 2009 Dodge Ram 1500 LT? På ekte amerikansk pickup-vis så er det snakk om en bil med separat ramme. Akslene består av en stiv bakaksel opphengt i moderne multilinkoppheng, komplett med spiralfjærer. Foran er det uavhengig oppheng med spiralfjærer. Ellers nevner vi skivebremser foran og bak.

På motorsiden kan man velge mellom tre motoralternativer, alle er bensinvarianter på 1500-serien (den lette serien, på den tunge kan man også få Cummins dieselmotor). Den minste er en V6er på 3,7 liter og 215hk, den mellomste er en 4,7 liters V8 som kan kjøre på flexifuel (E85). Denne motoren har 310 hk tilgjengelig. På toppen finner vi en 5,7 liters Hemi-V8 på 390 hk og 552 Nm!

Hemi

For amcarfolket lukter det virkelig "fugl" når ordet Hemi kommer opp. Chrysler-konsernet lanserte den første motoren med "hemisfæriske" forbrenningskammer allerede i 1951 med sin "331 cui" på 180 hester, og ble med det en av de første muskelbilene. Hemi er med andre ord toppers!

I "vår" bil er det nettopp 5,7 liters Hemi-motor under panseret, koplet til en femtrinns automatkasse. I tillegg er bilen utstyrt med 4x4, uten at man har en bil på stylter av den grunn. Valg mellom to- og firehjulsdrift utføres enkelt med en stor vribryter på dashbordet.

På glatt føre med 390 hester til rådighet, ser vi ikke bort fra at firehjulstrekk kan være å foretrekke hvis man vil unngå altfor heftige breisladder. Hemi-motoren er for øvrig utstyrt med MDS (Multi-Displacement System), et system som kutter ut halvparten av sylindrene får å spare drivstoff der det er mulig.

Amerikanerne er gode på ord og uttrykk. Se bare hvordan de forklarer systemet i Dodge-brosjyra: "By seamlessly deactivating half of the cylinders, MDS transforms that legendary V8 into a 4-sylinder fuel sipper". Kan det sies bedre?

Innvendig

Bilen er som nevnt en Regular Cab, på norsk kan vi kalle det kort hytte, men leveres også som Quad Cab (firedørs, der bakdørene er litt korte) og Crew Cab (fullverdig firedørs). De aller fleste Regular Cab er utstyrt med treseters sofa, men bilen som her omtales har noe så sjeldent som seprate seter med en velvoksen konsoll i mellom.

Dermed har man også gearspaken på mellom setene, i stedet for "rattsleiv" som sitter i tresetersvarianten.

Man sitter som en konge bak rattet. Setet er meget godt å sitte i og har dessuten en rekke elektriske innstillingsmuligheter. Rattet er på amerikansk vis bare justerbart i høyden, ikke i lengderetningen.

Amerikanske biler har ofte fått kritikk for litt simpelt materialvalg, og dårlig finnish på interiørene i bilene sine. Førsteinntrykket i Dodge Ram er at her har de virkelig fått til noe. Dashbordet oser av kvalitet, spesielt med skinndelen på toppen.

Bærre lekkert! Det samme må sies om midtkonsoll, seter og dørtrekk. Derfor undres vi når man har rammet inn gearspaken i noe billige plastikkgreier som hørte hjemme på en koreaner for ti år siden! Synd at noe slikt småtteri skal trekke litt ned.

På veien

Dodge Ram har stor oppmerksomhetsfaktor når man er ute og kjører. Dette er ikke bilen for de som ønsker å være anonyme, for eksempel politispanere, narkosmuglere eller de som skal stå i med annen mans hustru. Her blir du rett og slett ferska på grunn av bilen! Den er ikke diskret å se på, og har heller ingen diskret lyd.

Hemi-varianten har nemlig en ytterst lekker design på eksosutslippene bak. To grove firetoms rør slipper godlyden ut, og ønsker man som oss litt grom stereolyd så åpner man ganske enkelt skyvevinduet i bakruta. Da har man all den godlyden man trenger.

Kjøreegenskapene er det heller ikke mye å utsette på. Vi var forberedt på en litt gyngende gange med ditto slappe kjøreegenskaper, men denne bilen har et understell som (nesten) som en sportsbil. Den burde fått terningkast 6 hadde det ikke vært for at servostyringen er litt i letteste laget, og gir dermed en litt "nervøs" styreopplevelse.

Her burde vi sikkert skrevet side opp og side ned om fornuftige ting som forbrukstall, nyttelast, antall surrekroker, etc. Vi droppa det, vi. Dette er en varebil for hjertet, mer enn for hjernen.

Dodge Ram 1500 SLT er en bukk til begjær, og med mindre artikkelforfatteren har vunnet i lotto så er bilen fortsatt til salgs for 479.000 kroner, inkl. mva. Det synes i hvert fall ikke jeg er noen dårlig pris!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!