- Vi gir tips og forslag til hvordan man kan oppnå en sunnere livsstil. Dette er enkle prinsipper, og først og fremst handler det om å gjøre sjåførene bevisst på hvordan de kan spise og leve mer sunt. Spis frokost, sykle til jobben i stedet for å kjøre, og spis mer grønnsaker. Vi viser også ved eksempler at det faktisk går an å trene inne i lastebilens førerhus. Løsningen ligger i de små detaljene, sier Lucien van Zullen, sjåførlærer hos Volvo Trucks i Nederland.

I løpet av opplæringen får deltakerne også lære hvordan ulike typer mat påvirker både fysikk, humør og konsentrasjonsevne.

Den gjennomsnittlige europeiske langtransportsjåfør har en BMI på 28, noe som bare ligger to små poeng under den offisielle grensen for fedme. Dette ble avdekket i en undersøkelse Volvo Trucks har gjennomført blant 2300 sjåfører over hele Europa. Så hvorfor er helsen blant lastebilsjåfører så dårlig? I 2009 forsket Inge Van Bogerijen fra Institutt for Sport and Helse ved universitetet i Utrecht på dette temaet, og trakk den den konklusjonen at lastebilsjåfører befinner seg i et veldig spesifikt og unikt miljø, både fysisk og sosialt.

- Arbeidsmiljøet ute på veiene er til hinder for en sunnere livsstil blant sjåfører. I min studie så jeg at mange ønsker å leve sunnere, men opplever at de har begrensede praktiske muligheter til å få dette til, sier Inge Van Bogerijen.

Den viktigste grunnen til dårlig helse synes å være kombinasjonen av den svært fete maten som serveres på truckstops, at arbeidet i seg selv er stillesittende og at sjåføren, på grunn av lange arbeidsdager, konstant har lite tid for egenaktiviteter.

- Det finnes sunnere mat på spisestedene langs veien, men problemet er at dette er ofte er mye dyrere. Sjåførene er enten ikke villige, eller i mange tilfeller rett og slett ikke i stand til å betale så mye, sier Inge Van Bogerijen.

I tillegg legger ikke truckstops akkurat til rette for trening og mosjon. Det er som regel ingen treningsmuligheter på stedet, og inne i førerhuset er det åpenbart svært lite rom for fysisk trening på grunn av begrenset plass.

Men bedre sjåførhelse er ikke bare sjåførens ansvar. Det er også mye arbeidsgivere kan gjøre for å bidra til bedre helse blant sjåførene. Det Nederlandske transportfirmaet Nijhof-Wassink er blant et økende antall selskaper som innser hvor viktig det er med forebyggende helsearbeid. Selskapet lar sine ansatte ta del i et program som fokuserer på sunnere livsstil. Til gjengjeld får de sjåfører med bedre helse.

- Dette er en vinn-vinn situasjon der sjåførene blir sunnere og mer aktive. Samtidig reduserer vi også kostnadene våre. Vi vinner på dette fordi våre ansatte er mindre sykmeldt. En ansatt som er borte fra jobben en dag på grunn av dårlig helse, koster mye penger. Med fornøyde medarbeidere, fungerer alt så mye bedre, forklarer Jogé Nijhof, som er medeier i Nijhof-Wassink.

Transportselskapene har også egeninteresse av å bidra til sjåførenes trivsel og helse.

- Sunne ansatte er mindre trette, har bedre arbeidsevne og er mer konsentrerte, sier Lucien van Zullen.

Investering i bedriftens medarbeidere har derfor en langsiktig og lønnsom effekt. Av samme grunn som det er lønnsomt å investere i en sikker lastebil, er det også viktig å investere i en sikker sjåfør.

Helse og førstehjelp er bare ett av kursene i Volvo Trucks sjåførutviklingsprogram. Så langt har mer enn 35.000 europeiske sjåfører deltatt i de ulike sjåførutviklingsprogrammene som Volvo Trucks tilbyr i samarbeid med sine forhandlere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!