Selv om ikke hele bilen er ny, er utseendet kraftig forandret.

Hva er en ny modell, og hva er en facelift? Den diskusjonen har vi vært med på noen ganger. Er det nok med en ny fasong på grillen, holder det med en ny motor, eller må alt være helt nytt? Vi skal la den diskusjonen ligge her og nå, selv om vi har vært i Italia og opplevd en ny Iveco Daily. Her er det nyheter både i utseendet og i teknikken, så vi godkjenner italienernes bruk av uttrykket "ny".

Daily har vært på markedet i mange år nå. Den første utgaven kom i 1978, deretter har den jevnlig blitt fornyet og oppgradert. Ikke bare det; den har også vært først ute med en rekke tekniske løsninger på motorsiden.

Blant annet var Daily først ute med turbo i sin klasse, videre var den først med direkte innsprøytning, common rail, og multijet. Daily har vært gjennom åtte produktgenerasjoner, og i løpet av de siste 12 årene har det vært seks lanseringer.

Nye Iveco Daily har gjennomgått 4 millioner testkilometer på offentlige veier rundt omkring i verden. I tillegg ligger det ca. 100.000 timer med benktester av forskjellige komponenter bak den nye modellen.

På motorsiden kan Daily skilte med en 2,3 liter og en 3 liter, begge motorene kan leveres i tre forskjellige effekter. Den minste motoren er på 106 hk med et dreiemoment på 270 Nm, deretter følger 126 hk og 320 Nm, mens den sterkeste 2,3 literen er på 146 hk og 350 Nm.

3-literen starter der 2,3-literen stopper, nemlig på 146 hk og 350 Nm, deretter følger 170 hk og 400 Nm, mens "top of the line" er 205 hk og 470 Nm. Sistnevnte skal være den sterkeste i sin klasse, i følge Iveco.

I tillegg til disse motorene kan Daily leveres med tre EEV-motorer, hvorav en av dem er en 136 hesters Ottomotor som går på metangass.

Under vårt besøk hos Iveco i Torino hadde de lagt opp til en variert kjørerute i de meget naturskjønne områdene rundt den italienske byen. Her fikk vi prøvd en lastet Daily med den sterkeste motoren på alt fra motorveikjøring til smale, buktende landeveier, bratte bakker og gjennom pittoreske italienske landsbyer.

Vår umiddelbare reaksjon er at treliteren er utrolig stillegående, samtidig som den har meget gode krefter langt ned på turtallsregisteret. Dette, kombinert med en lettbetjent gearkasse der spaken sitter på en konsoll på dashbordet, sørget for en trivelig og behagelig biltur. Men noen endelig konklusjon eller dom venter vi med til vi har fått låne bilen her hjemme. Det gleder vi oss til!

Nytt interiør er også på plass.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!