Det russiske markedet vil, som vi ser, ennå ikke nyte godt av den nye Actros-hytta. Det handler om økonomi. © Daimler Trucks/kamaz

Like før helgen undertegnet de også en samarbeidsavtale som innebærer at Mercedes-Benz skal levere lastebilhytter til Kamaz som igjen monterer disse på sin fabrikk ved Chelny i den russiske delrepublikken Tatarstan. Etterhvert skal hyttene også, etter hva TM erfarer, produseres lokalt ved anlegget.

Russland er et enormt marked, faktisk Europas største med et volum på 79000 enheter årlig. Det er derfor svært viktig for våre vestlige produsenter å få fotfeste der og stå rustet når markedet er enda bedre enn i dag.

Vi vet at både Volvo og Scania satser sterkt, men også MAN har solgt bra i dette markedet (TGX og TGS ble lansert samtidig som de russiske importreglene for bruktbil ble endret og tronet dermed nybilimporten i 2008/2009) I 2020 anslår man at det totalt vil selges hele 190.000 enheter her.

Men nå er det altså Daimler det skal dreie seg om. Samarbeidet med Kamaz er ikke av ny dato. Allerede i 2009 begynte Kamaz å produsere Daimler-kontrollerte Fuso på sin russiske fabrikk og de har også hatt et joint venture-samarbeid om akselproduksjon.

I fjor kjøpte også Daimler seg inn i selskapet og kontrollerer i dag 11 prosent av aksjene. Denne eierandelen ønsker de å øke.

I dag gikk nemlig Daimlers lastebildirektør, Andreas Renschler, ut og fortalte at de ønsker å øke eierandelen kontinuerlig de neste 10-15 år.

Les også: Ukjent aktør med ny modell

Les også: Scania satser østover

Les også: Russisk lastebilimport opp 17%

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!