Meld deg inn. På messa sto flere roll-ups og spredte det glade budskap om klubben.

Fra å "ligge nede" med en markedsandel på rundt 28% for tre år siden, har den norske Volvo-importøren klart å snu den negative trenden og er i dag opp i over 38% markedsandel. I tillegg til at det ser ut til at de har fått produktene på skinner, har de også satset knallhardt på imagebygging. Nå satser de ytterligere - på sjåførene.

Volvo Sjåførklubb Norge ble lansert på Transportmessa forrige helg, og hva kan vel være mer riktig enn å lansere denne klubben samtidig som de avduket verdens sterkeste lastebil, Volvo FH16 750?

Sjåførklubben skal selvsagt styrke imaget til Volvo, og der i gården er de fullstendig klar over at gode norske sjåfører i dag har stor påvirkningskraft ved valg av bil.

De som melder seg inn får en velkomstgave i form av en sjåførpakke med bra innhold, klubben har egne dedikerte nettsider og medlemmene får direkte og kjapp informasjon via nyhetsmail på e-post, dette gjelder blant annet alle nyheter fra Volvo sentralt og fra den norske importøren.

For klubbmedlemmer er det viktig å vise tilhørighet. Derfor tas det fram egne produkter i form av klær og annet, som er forbehold medlemmene. Disse kan kjøpes i webshopen.

Vi tror at opprettelsen av Volvo Sjåførklubb Norge er et smart trekk for å bygge opp rundt merkevaren Volvo (selv om vi synes selve klubbnavnet er litt tungt), og har tro på antall medlemmer kjapt kommer til å stige. Men det betinger at Volvo-importøren også gjør noe annet enn å skape et nettsamfunn. De må ut på veien med dette budskapet.

I løpet av sommerhalvåret skjer det jo ganske mye i form av arrangementer for lastebilfolket. Alt fra veteranbilløpet Vognmannen, til mer showpregede samlinger som for eksempel Jæren Storbilmesse og lignende. Vi forventer å se Volvo Sjåførklubb Norge der "ting skjer" rundt om i landet.

Dra med dere et klubblokale på hjul, gjerne etter en amerikansk Volvo snutebil, og ta med fancy klubbeffekter, så skal dere se at klubben blir attraktiv!

- Det var faktisk litt av en vei å gå for å få lov til å bruke Volvo-navnet sammen med "sjåførklubb", fortalte Volvos kommunikasjonsdirektør i Norge, Torstein Magelssen. Logopolitiet måtte se på saken først.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!