Ole Vidar Sollie er spesielt fornøyd med finishen på det nye påbygget. Men så er bilen påkostet så det holder også.

Her skal arbeidsplassen gjøres mest mulig behagelig for den som må ut for å redde verden i all slags vær og vind.

I skapene er det montert hydraulisk uttrekkbare paneler med verktøy og tunge kjettinger, alt for å spare rygg og armer på den som skal gjøre jobben.

All innredning er syrefast for holdbarhetens skyld.

Bak på bilen og til og med på stikka er det kamera, så man kan følge med på slepet.

Bergingsbransjen har lenge diskutert antall akslinger som må til, men Sollie mener de fleste nå har landet på at fire er et riktig tall. I hvert fall har de det i Oslo.

De krangler med vektene når forskjellige typer kjøretøy skal henge i stikka. Busser som dras baklengs og fulle komprimatorbiler nevnes som de største utfordringene vektmessig. Da minker trykket på forhjulene mer enn hva man liker.

Den nye bilen er bygget hos Bro Bergingsbygging i vårt naboland Sverige og koster bortimot fire millioner kroner.

- Storbilberging er ikke det best betalte man kan drive med, men vi må være der når noen trenger oss og med utstyr som klarer jobben, sier Sollie.

Han innrømmer at tungbergerne ofte subsidieres av de mindre bergingsbilene.

Men at de er tøffest å se på kan ingen ta fra dem.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!