Krokhengere og slepehengere for vekselflak i galvanisert stål er ikke hverdagskost.

Som regel vil vi ha dem lakkert og i profilerte farger. Det kan man også få på disse, men på messa sto de blanke og nakne.

- Vi har allerede levert tre i Norge, sier Hægland etter tre måneder på markedet.

Krokhengeren veier 5260 kg, så her er det liten forskjell, men holdbarheten er noe de to har tro på skal føre til en overtakelse av markedet på sikt.

- Prisen er den samme som en ferdig lakkert tradisjonell henger. Rundt 350 000 kroner, sier Hægland som mener akslingene vil gi seg før chassiset på disse hengerne.

Levetiden øker med opptil 40 prosent, sier de to.

Vi spør om de ikke skyter seg selv litt i foten hvis de leverer hengere som ikke slites, men det vil de ikke være med på.

- Jeg lever ikke av å reparere hengere, jeg vil selge nye, smiler Hægland.

Brian Petersen fra HFR Trailer (t.v.) og Even Hægland fra Vognteknikk AS med rustfritt materiell til salgs. 40 prosent av danskenes produksjon havner i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!