Forsvaret var en publikumsmagnet. Leoparden til høyre trakk godt med folk til seg når den ble fyrt opp. Dette er et eksemplar som vanligvis står på Trandum og maler som en katt, samtidig som den ryker som... tja, som noe som ryker fælt. Ifølge Pr-ansvarlig Tandberg, Fredrik (ja, han sa det faktisk slik) så har Norge 52 slike. Doningen har iallefall messens største motor på 48 liter og betjenes av et crew på 4. Totalvekt er ca 62 tonn.

Åpningsseminaret på torsdag hadde mange tungvektere i panelet, men det er ingenting som slår en sindig yrkessjåfør. Denne gang var det Helge Drabløs i midten som kalte en spade for nettopp en spade.

Kummerlige forhold for Scania? Nei, de har tvert imot fått fullt utbytte av en plotter de har kjøpt. Tøffe klistremerker av kumlokk lå her og der rundt på messeområdet.

På mandag kommer den offisielle pressemeldingen, men messekontoret ved prosjektansvarlig Trond Andersen har tilgodesett en masete tungt-redaksjon tallene allerede lørdag kveld.

I løpet av messen har mange spurt etter nettopp besøkstallene, noe som egentlig er enhvers messe ubarmhjertige, men akk så urettferdige suksessbarometer.

Det er nemlig ikke hvor mange som er innom som er det viktige. Det er - skal vi si - kvaliteten på de fremmøtte som egentlig avgjør om en messe er en suksess eller ikke. Altså hvor opptatte folk er av det stilles ut.

Det blir litt som en utstiller sa: Det hjelper ikke om tusen rørlegger-lærlinger hadde vært her. Det ville økt publikumstallet, men vi hadde neppe solgt mer.

Vårt inntrykk av Transport 2011 er at messen traff riktig publikum. En rekke av utstillerne kunne også melde om godt salg.

Konjunkturene har selvsagt også sitt å si. Heldigvis for messene på Lillestrøm har de truffet blink her. Forrige messe var i 2007, mens alle økonomiske pilspisser fortsatt pekte rett opp. Det samme gjentar seg nå etter den økonomiske nedturen. Det betyr mye både for messens arrangører, men ikke minst for utstillerne.

Også publikum så ut til å kose seg, og det var til tider vanskelig å komme seg fra a til b uten at et kjent fjes dukket opp. For oss i redaksjonen var det selvsagt mange hyggelige gjensyn med lesere av både TransportMagasinet og AnleggsMagasinet, men like viktig og trivelig er det å prate med utstillerne. Ikke alle er like flinke til å fortelle om nyheter og ting som skjer rundt dem - men en messe bidrar til å løse litt opp i dette og binder oss alle på en måte litt mer sammen. Det er noe som er like viktig, både for oss, utstillere og ikke minst publikum.

Tungt.no vil i dagene som kommer bringe fortsatt mange inntrykk og saker fra messedagene. Søndag skal vi lage ferdig neste utgave av TransportMagasinet, men på mandag er vi tilbake. I mellomtiden kan du klikke deg gjennom bildekavalkaden på toppen.

... og herved er messen erklært åpen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!