Sammen med ny norsk forhandler, Per I. Svendsen i Rich. Steen AS, viser han frem renovasjonsbilen som for anledningen står på Volvo-standen.

Her finner vi de mest spennende detaljene like bak hytteveggen i form av batterier av den solide typen.

- Her er to batterier som lades i seks til åtte timer om natta og som gjør at man kan benytte tømmeaggregatet bak til å laste 15 tonn søppel før det begynner å butte. Og når det skjer begynner aggregatet å ta strøm fra bilen for å øke kapasiteten med 20 prosent, forteller svensken.

I tillegg mater bilens bremseenergi batteriene kontinuerlig.

Blir det strømløst går man bare over til vanlig kraftuttak.

Når Volvo i tillegg kommer med elhybrid, blir dette en musestille metode å tømme søppel på, og ikke minst miljøvennlig.

Men som alt annet i samfunnet, så er penger viktig også for bykommuner som kunne benyttet seg av konseptet. Produsenten merker fortsatt at pris betyr mest når utstyr skal kjøpes inn og derfor er en bil som ligger 400-500 000 kroner over en tradisjonell renovasjonsbil i pris foreløpig uaktuell i Norge.

- I Sverige har vi solgt en del av dem allerede, forteller Lindhagen som likevel tror vi snart får se dem i Norge.

JOAB er også klar med sin versjon av sidelastende renovasjonsbiler, noe som dukker opp i Norge til høsten.

Ny forhandler i Oslo er altså Rich. Steen AS som har flyttet inn i lokalene der forrige forhandler holdt til på Alnabru.

Per I. Svendsen forteller at de har komplett delelager for alle JOAB sine produkter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!