John Olav Øverby og Harald Pedersen i Elverum Maskin AS har all grunn til å smile. På uteområdet på Lillestrøm kan de stolt vise fram den splitter nye Sisu Polar i form av en fireakslet dumperversjon.

-Vi trodde dere skulle ha med to biler?, spurte vi Harald Pedersen.

-Vi hadde ikke råd til flere. Egentlig hadde vi bare råd til å stille ut en halv bil, svarer Harald kjapt med glimt i øyet.

På utestanden hadde de en Sisu Polar 8x2 med V8-motor på 550 hester, utstyrt med dumperkasse fra finske Jorpe. Motoren var for øvrig koplet til en Mercedes-Benz Powershift-kasse. For den uinnvidde kan vi nevne at både førerhus, motor, gearkasse og bremser kjøpes fra Daimler i Tyskland.

-Dette er en typisk finsk dumperbil. Løfteboggi med Robson Drive er ikke det vi selger i Norge, men finnene er glad i det. Det er jo også vektbesparende i forhold til en tandemløsning, forteller John Olav Øverby, hos den norske importøren.

Vi lover å komme tilbake med en utførlig test av Sisu Polar i løpet av vinteren, for en bil som har modellbetegnelsen Polar må jo testes når vinteren er over oss, ikke sant?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!