Bilen drives av Scanias V8 på 730 hk - og er skreddersydd for tunge transporter i forbindelse med fredsbevarende oppdrag. Det er en 8x8 trekkbil med høyt montert Scania CrewCab (mannskapshytte) og plass til to sjåfører, samt sitte- eller hvileplasser for ytterligere 4-6 personer. Komfort og bekvemlighet er prioriterte områder ettersom mannskapet kan behøve å være uthvilte når de ankommer nye plasser. Konstruksjonen er tilpasset for å gi mulighet for bepansring.

Valget av motor og ytelse ble bestemt etter behovet for å hurtig kunne trekke seg ut av et farlig område uten at tungtransporten hindrer andre kjøretøy.

Kjøretøyet har helautomatisert Scania Opticruise girkasse med overdrive, 12 gir for veibruk og doble krabbegir. Samtlige fire aksler har navreduksjon. Bruttovekten er 32 tonn og maksimal vogntogsvekt er 120 tonn.

Komponentene er hentet ut av Scanias modulbaserte program av lastebilkomponenter, noe som vesentlig forbedrer tilgangen på reservedeler og service. Ettersom disse deler og komponenter deles med resten av Scanias modeller er de godt kjente for Scanias serviceteknikere. Kjøretøyet er derfor konstruert for enkel service via Scanias vanlige nettverk.

På Transport 2011 i Lillestrøm finnes det også 12 andre Scania-lastebiler utstilte. Kjøretøyene er tilpasset et bredt spekter av transportoppdrag, deriblant langtransport, tømmertransport, dyretransport, distribusjon, sideåpning, krokbil, tippbil samt en brannbil.

De fleste kjøretøyene har Scania V8-motor grunnet Norges krevende topografi. Lastebiler med V8-motor utgjør omtrent 60 prosent av Scanias solgte lastebiler i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!