© MAGNUS PAJNERT

- Vi er veldig glade og stolte over at vi får lov å være det markedet Volvo Trucks har valgt for å gjøre denne introduksjonen. Norge er et krevende land å drive transport i. På grunn av at vi har krevende veier med mange og lange motbakker og mange fjelloverganger, i kombinasjon med høye togvekter, har norske transportører alltid ligget i fremste rekke hva angår å finne lastebiler med de absolutt sterkeste prestasjonene.

Vi vet at det norske markedet kommer til å sette pris på denne bilen, og igjen er vi tilbake med "world's strongest" - det er vi stolte av, sier adm.direktør Erik Engelien i Volvo Norge AS.

Norge er det landet i Europa som selger desidert flest FH16 - uavhengig av totalmarked.

I 1987 ble Volvo F16 introdusert med Volvos første 16-liters motor noensinne, med en effekt på 470 hk. Etter det har markedsbehovene drevet utviklingen mot stadig kraftigere lastebiler.

- Med Volvo FH16 750 kan vi tilby kundene våre en lastebil med ytelse i ypperste toppklasse, god drivstoffeffektivitet og ekstremt lave utslipp. Den er en kompromissløs kombinasjon for de tyngste og mest krevende transportoppgavene sier Staffan Jufors, administrerende direktør og konsernsjef for Volvo Trucks.

Ytelse, drivstofføkonomi og miljø

Den nye motoren er basert på den samme teknologien som Volvo Trucks nåværende 16-liters 700 hk dieselmotor - en rekkesekser med overliggende kamaksel, fire ventiler per sylinder og enhetsinjektorer. Den har blitt optimalisert for større kraft og dreiemoment, men drivstofforbruket er uforandret. 750-motoren leveres i to varianter, en Euro 5-versjon og en miljøoptimert versjon for EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), som avgir enda lavere partikkelutslipp og mindre røyk.

Automatgirsystemet Volvo I-Shift er standardutstyr, og har blitt tilpasset for å håndtere motorens høye dreiemoment. Utvalget av bakaksler omfatter aksler for vogntogvekter på inntil 250 tonn.

FH16 750 leveres også med Volvos kjente tilvalgsbremser som option. Den kan leveres med vanlig motorbrems, VEB+ og retarder, eller en kombinasjon av disse.

Kjøreegenskaper og produktivitet

Den nye 750-motoren yter et dreiemoment på 2 400 Nm ved 900 o/min. Deretter stiger momentkurven brått, og når toppnivået på 3 550 Nm ved 1 050 o/min. før den flater ut til 1 400 o/min. Slik er det mulig å holde høy hastighet selv i de hardeste motbakkene.

- Jo mer kraft du har til disposisjon ved lavt turtall når du starter med tung last, desto mindre belastning blir det på motoren, og fremdriften blir mer drivstoffeffektiv. Dette fører på sin side til uovertrufne kjøreegenskaper, sier Hayder Wokil, produktsjef for Volvo Trucks.

Volvo FH16 750 er beregnet både for virkelige tunge transportoppgaver og for oppdrag som krever høy gjennomsnittsfart ved kjøring på fra middels til svært kuperte veier.

- De fleste FH16-kundene har fokus på å transportere så mange tonn som mulig på kortest mulig tid. Men mange kunder har også behov for hurtig transport av varer med høy verdi og ferske produkter over lange strekninger med varierende topografi og levering til rett tid, forklarer Wokil.

Tyngre transporter - kraftigere lastebiler

Det har lenge vært en trend mot stadig tyngre transporter, og dermed også et større behov for kraftigere lastebiler. Siden introduksjonen av Volvo F16 i 1987, og den første generasjonen med 16-liters motor som yter 470 hk, har effektnivået steget trinn for trinn i takt med markeds- og kundebehovene.

I 1993 steg ytelsen til 520 hk. Ti år senere dukket det opp en splitter ny motor med en effekt på 610 hk. I 2009 var Volvo den første produsenten som kom opp i 700 hk, og nå er tiden inne for neste trinn - Volvo FH16 750 hk.

Produksjonen av de første Volvo FH16 lastebilene for det europeiske markedet med høyere utgangseffekt vil komme i gang i begynnelsen av 2012. I tillegg til 750 hk-versjonen vil Volvos 16-liters motor bli levert med utgangseffekter på henholdsvis 540, 600 og 700 hk.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!