2,2-literen er Fords nye globale motor. I Transit vil den komme i 100-, 125-, 140- og 155-hesters utgaver. Dreimomentet er 310 Nm på den svakeste og 385 Nm på den sterkeste.

For første gang er Transit Econetic tilgjengelig med lang akselavstand og halvhøyt tak.

Utvendig finner man kun en endring, og det er at rillene i grillen har blitt sølvgrå istedet for svarte.

Etter 46 års produksjon og over 6,3 millioner solgte varebiler, holder Transit fortsatt koken.

Fords nye 2,2 liters Duratorq TDCi erstatter de eksisterende 2,2 og 2,4 liters Transit-motorene, og er et produkt av merkets globale produksjonsfilosofi. Tungt har vært i München og prøvekjørt.

Fire effekter

Forhjulsdrevne versjoner av nye Transit leveres nå med 100, 125 eller 140 hk, med bakhjulstrekk finnes det i tillegg en versjon med 155 hesters motor.

100 hester

Vi kjørte først den minste T280 Econetic med 100 hester og med 400 kilo stroppet fast i varerommet, Effekten ble i det snaueste laget om du venter deg litt fraspark i akselerasjoner og forbikjøringer. Men den har 310 Nm og etter jeg ble vant til den nye utvekslingen, gikk det lettere. Den leverer også fine kjøreegenskaper og helheten på turen oppleves som rolig og behagelig.

Gearkassa i forhjulsdrevne versjoner kommer fra Mondeo, den er svært lettsjaltet og presis og det merkes at den har forbedret synkronisering og lengre totalutveksling. For bakhjulsdrevne Transiter har den eksisterende MT82-kassa blitt modifisert.

Ranger-motor

Understellet virker godt avstemt og komfortabelt. Mange vil nok synes at å kjøre bilen nå gir et langt mer moderne inntrykk enn bilens utseende. Ford lover at det skal skje spennende ting de nærmeste årene, men vil ikke si hva. Det vi vet er at nye Ranger kommer og den får denne 2,2-literen under panseret.

155 hester

Vi fikk også kjøre den sterkeste bakhjulsdrevne varianten som byr på mer overbevisende kraftreserver med sine 385 Nm og 155 hk. Selv om dette var en T350 som er både større, tyngre og var lastet opp med 600 kg var kjøring på landevei, motorvei og akselerering mye mindre anstrengende.

Transit får serviceintervaller på 50 000 km og gjennomrustingsgarantien er forlenget til 12 år.

Mindre støy

Det er lett å merke at Ford har jobbet for å få ned støynivået. På veien er dette merkbart fra forrige generasjon. Det er langt lettere å holde en normal samtale med sidemannen og støynivået må sies å være ganske behagelig, selv da vi lå i 110 på autobahn.

Stor Econetic

For første gang er Transit Econetic tilgjengelig med lang akselavstand og halvhøyt tak. Fords miljø-Transiter bruker regenerativ batterilading, start-stop-funksjon og fartssperre på 110 km/t. Det gjør at de nye Econetic-motorene klarer CO2-utslipp på 173 g/km, som er en forbedring på 8,5 prosent. NOx-utslippene er kuttet med 40 prosent. Forbruket kan komme ned i 0,65 på mila, opplyser Ford.

Med mindre vekt, utslipp og forbruk blir Transit belønnet med lavere avgifter, men for kjøperen vil prisnivået være det samme. Til gjengjeld får man bedre komfort, ytelser og lengre serviceintervaller for "gammel pris".

Det er ikke utviklet noen automat foreløpig og samtlige utgaver har seks-trinns manuell kasse.

Konkurransedyktig 4x4

Firehjulstrekkeren får et langt hyggeligere prisnivå med den nye drivlinja og vil ligge ca 25.000 under tilsvarende Transporter i følge Ford. De vil nå sikte på kundene som tidligere har kjøpt Toyota Hiace, dessuten vil de forsøke å ta markedsandeler fra Transporter.

Nytt design på dashbordkledning, gulv, innstigning og takkledning for å redusere støy og vibrasjoner. I tillegg kommer mer balanserte og moderne motorer som gjør siste Transit mer komfortabel.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!