Lucky Luke er med som Bjørns bil hadde i sin tid.

Det er som å dra 20 år tilbake i tid, når Bjørn Evensen ruller frem sitt nyrestaurerte vogntog. Vi har vært på Raufoss for å titte nærmere på settet som på kort tid har fått stor oppmerksomhet på Bergli Truckstop og på Mantorp Park.

Han gav seg som sjåfør i 1991, det samme året produserte Volvo en spesialversjon av deres F16, nemlig Imperial. Og gjett hva som står nylakkert på gården foran Ekeri Norge nå.

Gjenskapning

Det Bjørn har gjort er å gjenskape den bilen han kjørte i 1987, rent bortsett fra at det egentlig var en F12 og ikke Imperial.

Han fant den som trekkvogn på Trysil i september 2010. Det var da flere mulige kjøpere på den, men selger ville ikke slippe den uten medfølgende maskintralle. Bjørn var ikke vond å be, kjøpte hele settet, solgte tralla og startet med ombygningen.

I august i år fikk den skilter og den gikk for øvrig gjennom EU-kontrollen uten anmerkinger. Ikke dårlig det, for en 20 år gammel bil som teknisk sett er original.

Godbil

Volvo F16 Imperial var og er en skikkelig godbil, skal vi vite. Med luft og sentralsmøring, 490 hester og skinnseter er dette noe av det bedre Bjørn kan kjøre.

- Det finnes ikke en nyere Volvo som er så god å kjøre som denne! Den går på skinner, fastslår Bjørn.

Selv om det er en kosebil, har den altså løyve. Om noen får se den på vei mot Trondheim eller Tromsø en dag, så ikke bli overrasket.

Svært populær

Han hadde tatt turen til årets treff på Trailer Trucking Festival på Mantorp Park, der ble han svært populær med sin restaurerte 91-modell.

Det var også den eneste bilen fra den generasjonen med helt vogntog på utstilling, noe som virkelig gav respons blant besøkende. Sjåfører som har tilbrakt en god del av sine liv i slike biler fikk tårer i øyene forklarte Bjørn.

Bjørn Evensen er bekymret over at disse generasjonene forsvinner ut av landet. Bilen i bakgrunnen blir nok i Norge ja.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!