Trodde du som vi at det var en smal sak å finne ut når du må inn på etterutdanning for å få yrkessjåførbeviset? Bare å se på utløpsdatoen på førerkortet og sammenligne med datohjulet til Statens vegvesen, sier du? Å, langt i fra. Da risikerer du å gå på en skikkelig smell! Problemet er at det ser ut til at svært få er klar over problemet.

For en tid tilbake fikk vi en telefon fra Tor Arne Eliassen i Sjåførkompetanse AS. Han hadde oppdaget en glipp i informasjonen rundt yrkessjåførdirektivet.

Ingen påmeldinger

- Det hele startet med at vi ikke fikk påmeldinger til kursene våre. Nå er det først og fremst de som kjører minibuss og buss dette gjelder for i år. Vi hadde lagt opp alt når det gjaldt kursene, men vi fikk ingen påmeldinger.

Her om dagen satte vi oss ned og tok en ringerunde. Vi ringte over 100 sjåfører, svært få var klar over når de måtte på skolebenken! Det tyder på at budskapet ikke har blitt skikkelig formidlet, forklarer Tor Arne til TransportMagasinet.

Han har finlest informasjonen Statens vegvesen har delt ut og har kommet til at den er mangelfull. Spesielt gjelder dette dersom du har fornyet førerkortet etter 10. september 2008.

- På datohjulet til Statens vegvesen tar man utgangspunkt i utløpsdatoen på det gamle førerkortet. Det betyr at hvis man fornyet førerkortet i november 2008 så har det en gyldighet fram til 2013, men man må ha gjennomført etterutdanningen i løpet av 2011. Da begynner man å få dårlig tid! Problemet er at på datohjulet skal man stille inn når førerkortet går ut, men dette gjelder det gamle førerkortet, ikke det nye. Hvem er det som vet slikt?, undrer Tor Arne.

Ring

Han tror dette fører til at mange yrkessjåfører ikke kommer til å ha lov til å kjøre i jobbsammenheng framover. I år gjelder problemet de som kjører minibuss og buss, neste år vil det gjelde en hel del som kjører gods.

Er du lastebilsjåfør og har fornyet førerkortet ditt i løpet av 2009 må du ikke se på utløpsdatoen på førerkortet. Du må være ferdig med etterutdanningen i løpet av neste år.

- Vi har en avtale med Norges Taxiforbund om kursing. Bare i Oslo og Akershus er det til sammen mellom 500 og 600 minibusser, det betyr sikkert over 700 sjåfører, men vi har ikke mottatt henvendelser om kurs. Jeg nekter å tro at alle disse sjåførene har et førerkort med utløpsdato som gjør at de ikke skal ta etterutdanningen i år, sier han.

De har tatt kontakt med Statens vegvesen sentralt for å se om de har forstått det innfløkte regelverket rett. I svaret fremkommer det at de sjåførene som har fornyet førerkortet etter 10. september 2008 må kontakte Statens vegvesens svartjeneste på telefon 815 22000, for å få hjelp til å finne ut når de må ta etterutdanningen.

- Det eneste stedet det er mulig å lese seg til disse reglene er ved å gå inn å lese i Yrkessjåførforskriften under kapittel 9, §51 og §52. Der kan man finne dette, men hvilken sjåfør gjør det? Og hvordan kan man forvente at sjåførene skal forstå et regelverk som etaten selv har problemer med å forstå?

- Nei, dette er for dårlig, sier Tor Arne Eliassen i Sjåførkompetanse AS, som ber alle som er i tvil om å ringe svartelefonen til Statens vegvesen, før de står der uten rett til å utføre jobben sin.

Den oppfordringen skulle vi tro vil føre til en relativt stor pågang i tiden framover, og det må vel sies å være fortjent i denne saken?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!