Nå kommer det sikkert ikke som noen overraskelse at markedet for lastebiler er i vekst her i landet, det er det jo mange som har snakket om en stund. Men når vi nå har mottatt registreringstallene på lastebiler, for de første seks månedene av 2011, er tallenes tale klare.

Alle segmentene viser en framgang sett i forhold til fjoråret, de fleste segmentene viser riktignok ikke så voldsomt stor fremgang, men i prestisjesegmentet er det en relativt stor økning fra 1186 i løpet av fjorårets seks første måneder, til 1599 i samme periode i år.

3,5 - 6 tonn

I det letteste lastebilsegmentet ble det registrert 759 kjøretøyer i årets seks første måneder, mot 623 i fjor. Brorparten av disse er utstyrt med gardiner, toalett og kjøkkenløsning - vi snakker om campingbiler. Hvis vi tar disse ut av statistikken blir resultatet annerledes. Da har markedet gått ned fra 95 biler til 91. Vinneren er i år som i fjor Mercedes-Benz med 58 registrerte (50 i fjor), på andreplass finner vi Iveco med 12 biler (16 i fjor), mens tredjeplassen går til Volkswagen med 8 biler (5 i fjor). Størst tilbakegang har Peugeot som har gått tilbake fra 14 til 7 registrerte første halvår.

6 - 12 tonn

I segmentet for lastebiler fra 6 og opp til 12 tonn totalvekt finner vi også noen campingbiler, men de er ikke så dominerende her som i det letteste segmentet. Totalmarkedet de første seks månedene ligger på 186 registrerte, etter at vi har trukket ut campingbilene. I fjor var totalen så langt 175. I dette lille segmentet er det ganske så tett i teten, men Iveco har en klar ledelse med 54 biler (61 i fjor), mens Mercedes-Benz ligger på andreplass med 41 biler (37 i fjor). Tredjeplassen går til MAN med 35 registrerte (32 i fjor). At Iveco ligger på topp nok en gang har trolig sammenheng med Posten-avtalen der Iveco skal levere de lette lastebilene.

12 - 19 tonn

Det mellomtunge distribusjonssegmentet fra 12 til 19 tonn er heller ikke spesielt stort. Første halvår er det registrert 134 kjøretøyer, mens det i fjor ble registrert 127 (da har vi trukket fra to MB Unimog på 2010-tallene). I teten her finner vi Volvo som har gjort et aldri så lite sprang i forhold til fjoråret. Volvo kan notere seg for 51 registreringer mot 35 i fjor. På andreplass ligger Mercedes-Benz med 38 biler (30 i fjor), mens tredjeplassen går til MAN med 29 registreringer (31 i fjor).

Over 19 tonn

Prestisjesegmentet over 19 tonn er det segmentet der det registreres mest bil. Dette segmentet kan vi trygt si domineres av svenskene. På topp ligger Scania med 656 registrerte (474 i fjor), tett fulgt av Volvo med 587 biler (407 i fjor). På tredjeplass ligger Mercedes-Benz med 155 biler (144 i fjor). Selv om Scania ligger i tet, ligger ikke Volvo så fryktelig langt etter, men Scania ser ut til å holde på tetplassen. Etter halvgått løp er avstanden mellom de to på 69 registreringer. På samme tid i fjor var denne avstanden på 67 biler.

Forrige gang vi så på lastebilstatistikken kommenterte vi at MAN så ut til å "falle som en stein". Den trenden ser de ut til å ha snudd. Mens de i fjor bare kunne notere seg for 72 registreringer i dette segmentet etter seks måneder, er de nå oppe i 113 biler. Dermed haler de sakte innpå Mercedes-Benz. Men den andre tyskeren venter nå på nye Actros, og det ville forundre oss mye om ikke det vil bety en del for Mercedes-Benz-importøren framover.

Ellers legger vi merke til at DAF og Renault har gått tilbake i et stigende marked. Renault har nesten halvert antall biler første halvår i år, sett i forhold til samme periode i 2010. Det er de neppe fornøyd med.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!