Volvo Trucks hadde stor tro på ideen om et gearsystem designet for automatisk gearskift helt fra starten av, selv om de hadde noen dårlige erfaringer med sine første forsøk med forgjengeren Geartronic. Det første målet var å tilpasse I-Shift for langtransport.

Selskapet lyktes og allerede i 2002, bare ett år etter at systemet ble lansert, var 14 prosent av alle solgte Volvo lastebiler utstyrt med I-Shift.

Til sammenligning var forgjengeren Geartronic, bare montert i en prosent av alle solgte lastebiler.

- Vi skapte en helt ny usynkronisert basisgearkasse og en innebygd kontrollenhet med all elektronikk, sensorer og så videre. I tillegg utviklet vi helt ny programvare skreddersydd for langtransport. Dette ga oss full kontroll over motor og gearskift, forteller Sven-Erik Tibb som var hovedprosjektleder gjennom hele utviklingen av I-Shift.

Den nye I-Shift ble altså en kombinasjon av ganske enkel og rett frem mekanikk som ble styrt elektronisk.

- Det er mange fordeler med I-Shift. I tillegg til lavere drivstofforbruk, bidrar systemet til sikrere kjøring, noe som gagner alle. Sjåføren kan hele tiden konsentrere seg om trafikken og er ved arbeidsdagens slutt ikke sliten av kontinuerlig manuell gearing. I-Shift er også veldig lett å bruke, og dette verdsettes av både erfarne og mindre erfarne sjåfører, sier Ricard Fritz hos Volvo Trucks.

Andre fordeler med I-Shift er at den skifter gear svært raskt (kanskje den raskeste på markedet). Det er ikke behov for clutchpedal, og det er utviklet programvare optimalisert for ulike typer kjøring.

I 2005, da andre generasjon I-Shift ble lansert, var også fremre og bakre deler av gearkassen endret, blant annet med nytt clutchsystem og en ny range-enhet. Dette ga større kapasitet for høyere totalvekter, og dermed kunne I-Shift også monteres i lastebiler som brukes til visse typer anleggs- og skogstransport. Som et resultat av dette har I-Shift også funnet sin vei til lastebiler med 16-liters motor, ikke bare til biler med 9- og 12-litersmotorer.

Tredje generasjon

Tredje generasjon I-Shift ble lansert i 2009 og var tilpasset Euro 5. Den inneholdt en rekke hardwareforbedringer, og ny programvare som gjorde gearkassen tilpasset flere og mer krevende oppdrag. Det var nå for eksempel mulig å gynge løs tungt lastede biler ved behov.

- Allerede fra starten hadde vi utviklet programmer for ulike typer transport som kundene kunne velge mellom. Med hver nye generasjon er antallet nye applikasjoner økt, og nå kan til og med tunge anleggsbiler som Volvo FMX utstyres med I-Shift, sier Sven-Erik Tibb, som i dag er seksjonsleder for drivlinjer og hybrider hos Volvo.

Åke Zander, teknisk direktør ved Volvo Powertrain, var også involvert fra starten. Ifølge ham, kan I-Shift holde drivstofforbruket på samme nivå som de beste sjåførene på sine beste dager ved bruk av manuell gearkasse. Elektronikken sørger hele tiden for å velge rett gir for at motoren skal jobbe så økonomisk som mulig.

- Fordelen med I-Shift er at den verken har dårlige eller gode dager, men presterer den samme drivstoffeffektive kjøringen, uansett hvem som kjører eller hvordan sjåføren har det. Dessuten behøver ikke sjåføren å bruke krefter på å skifte gear, sier Åke Zander.

Euro 6 gjør snart sitt inntog, og gearsystemene må tilpasses de nye motorene.

- Neste generasjon vil bli enda mer drivstoffeffektive. Dessuten skal vi konsolidere, videreutvikle og stabilisere det vi allerede har oppnådd, samt ytterligere utvide bruksområdene til I-Shift, lover Åke Zander.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!