Den 10. august lanserte Iveco denne ferdigbygde Eurocargoen med 4x4 og HMF kran av typen 1420 K5 MEWP med mannskapskurv og fire støtteben. Typiske kunder er åpenbart kraftselskapene, men også andre entreprenører kan ha god nytte av et slikt robust verktøy.

Robust

For Eurocargo 150E28 er en robust konstrukjson som skal kunne løse arbeidsoppgaver av det litt mer drøye slaget. Med høy bakkeklaring og differensialsperrer i for- og bakaksel i tillegg til fordelergir, skal den være konstruert for de mest krevende oppdragene. Fordelergir med vei- og terrengutveklsing, i tillegg til navreduksjon både foran og bak bekrefter også at dette ikke er en vanlig lastebil. Store hjulutslag gjør den smidig og lettmanøvrert.

Kombinert

Mannskapskurv på en HMF-kran som løfter 580 kg på 14,9 meters arm, gjør den til et velegnet verktøy for mange. Fire støttebein sørger for stabil jobbeplatform. Siden denne er godkjent i henhold til EN280 er dette en kominert lastebilkran og personløfter i en og samme maskin.

Rekkevidden i vannrett posisjon er på omtrent 17 meter og arbeidshøyden er på omtrent 20 meter. Planlengden er på fire meter med stolpestativ foran og bak. Syv skuffer under påbygget og fire redskapskasser gir også fine muligheter. Det er dessuten stakerom i rammevangene.

Bilen skal sikre fremkommelighet og sikkerheten under vanskelige forhold og de mest krevende arbeidsplassene, heter det i pressemeldingen fra Iveco.

Redaksjonen kommer med egen test av bilen fremover.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!