-Vi lever i et marked som er ekstremt konservativt, og de små marginene bransjen lever med blir ikke akkurat større. Samtidig fortsetter norske transportører å kjøpe utstyr de ikke trenger. En kunde som kommer til en av leverandørene, oss selv inkludert, blir ofte møtt av en selger som ikke forstår hva kunden trenger.

Mange godt voksne selgere selger bil "på gamle måten". Skal du konkurrere mot en danske som kjører en standard toakslet trekkvogn, så kan du ikke velge den sterkeste og flotteste lastebilen.

Kundene må rett og slett bli tøffere mot lastebilselgerne, sier Stenberg til tungt.no.

Marginene innenfor transport er så små at det skal lite til å velte lasset. Stenberg vet at han "banner i kjerka", men mener at provisjonslønn hos selgerne kan føre til at de er ivrige på å selge for høyt utstyrte biler. Derfor må kundene bli proffere i forholdet sitt til lastebilselgeren.

-Kjøp bil etter hva man skal bruke den til, og hold det hele på et nøkternt nivå. Det er nemlig det som kjennetegner konkurrentene fra utlandet, og det er de man skal "sloss mot", forklarer han.

Hele intervjuet med MAN-direktøren kan du lese i neste utgave av TransportMagasiet som kommer ut i løpet av en drøy ukes tid.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!