For dere som mener navnet virker kjent, men ikke helt klarer å plassere det, bør det kanskje repeteres at Stian ble kåret til Norges beste sjåfør i Scanias sjåførkonkurranse Young European Truck Driver, høsten 2010. Enda han har kjørt Volvo hele livet og er vant med tømmervogntog med manuelt gir kontra toakslet Scania med opticruise og semi, tok han i land seieren ganske overbevisende. 

Europa-finalen ble holdt i Södertälje i oktober, her imponerte tømmergutten fra Nes med å vinne økonomikjøringen den første dagen. Det ble målt ut i fra forbruk i forhold til produktivitet. Så allerede etter den første finaledagen kunne Norge krone seg med Europas mest økonomiske og fornuftige sjåfør. Finalelørdagen ble svært spennende og Stian kom til slutt totalt på en delt fjerdeplass, ikke dårlig det etter å ha hevdet seg blant de 6 beste sjåførene i Europa.

Flere faktorer

Stian Østby medgir at han var fristet av tanken på å kjøpe bil fra Södertälje etter konkurransen. Men flere faktorer skulle gjøre at gutten fra Nes nok en gang valgte det familien hele tiden har kjørt. Stian har nemlig vokst opp med Volvo og har det i blodet, både bestefar og far har kjørt det ene merket. Han beskriver dette som en av de tyngste faktorene, men i tillegg nevner han kjennskap til serviceapparatet og tillit til kvaliteten som viktig.

- Selv mener jeg at Volvo er en bedre tømmerbil og jeg har ekstra tillit til bakakslene til slik kjøring, forklarer han.

Han innrømmer at han liker bilen svært godt, både utvendig og innvendig. At valget havnet på et XL-førerhus på en tømmerbil, forklares med at Stian ville ha elektrisk takluke og at dette kun leveres på de store førerhusene.  At det i tillegg ble den sterkeste motoren er han bare ekstra fornøyd med.

- Det var faktisk en 700 jeg ville ha når jeg begynte å tenke på ny bil, forklarer han.¿

Tittelholder

Som tittelholder som Europas mest økonomiske sjåfør, er han også fornøyd med forbruket på den nye bilen. I forhold til den gamle, en Volvo FH12 460, bruker denne tre til fire desiliter mindre. Han tror nok den kunne brukt mer om han hadde presset den, men han mener det er nettopp dette som gjør den så økonomisk, den trenger ikke å presses fordi den er så sterk.

- Inntrykket mitt er vel at denne jobber roligere og lettere enn den gamle, i tillegg har denne en litt høyere utveksling, noe som kan ha litt å si, mener Stian.

Stian fikk bilen den første juni og har gått med to skift siden dette. I skrivende stund har den rundet 15.000 kilometer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!