Bussene gjenvinner bremseenergien og senker forbruket med opptil 35 prosent, i følge Volvo. Det er nå et økende antall beslutningstagere rundt om i verden som ser hybridteknikkens store fordeler når det gjelder bybusser. Volvo har de siste årene solgt hundrevis hybridbusser via sine varemerker Volvo Europa, Nova Bus i Nordamerika og Sunwin Bus i Kina.

Curitiba først ut

Nå har altså selskapet fått sin første ordre på hybridbusser også i Sydamerika, nærmere bestemt byen Curitiba i Brasil. Bestillingen lyder på 60 busser som skal leveres i 2012.

- Flere av de største stedene i Brasil og resten av Sydamerika kjørte tester på en Volvo 7700 Hybrid under 2010 og i begynnelsen av året, sier Luis Carlos Pimenta, sjef for Volvo Busser Latinamerika.

Produseres i Curitiba

Testene har tydeligvis gitt mersmak og det har nå resultert i en storordre som Volvo håper vil følges av flere. Som et resultat av bestillingen har Volvo besluttet å starte produksjonen av bussene i frabrikken i Curitiba. Det handler om samme hybridteknologi som blir brukt i Volvos hybridbusser og hybridlastebiler i Europa.

Bussene er utstyrt med en mindre dieselmotor og en elektrisk motor som kan brukes hver for seg, eller sammen. Elmotoren drives av energi fra et batteri som lades når bussen bremser. På holdeplasser stopper dieselmotoren av helt og bussen starter igjen med hjelp av elmotoren, noe som gir et lydløst og avgassfritt miljø ved holdeplassene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!