- Det erfaringsutbytte vi har hatt på strategisk nivå gjennom årene har vært verdifullt, for eksempel i spørsmål om utslipps- og hybridteknikk. Vi har likevel gjort en felles beslutning om å begrense det fortsatte samarbeidet til et leverandørforhold, sier Scanias salgs- og markedsdirektør, Martin Lundstedt.

I det fortsatte arbeidet står fortsatt Scania med støtte av Hino, som distributør av Hinos middelstunge lastebiler i Sør Korea med ansvar for salg og service. Siden 2007 har Scania Korea Ltd. levert ca 1000 Hino-lastebiler.

I Japan beholder Hino, med støtte av Scania, ansvaret for reservedeler og service til de ca 400 Scania-trekkvogner som selskapet har levert på markedet fra 2003 til 2010.

Vil øke det tunge

Ved etableringen av et eget salgs- og serviceselskap i Japan, satser Scania innledningsvis på å øke salget i nisjemarkedene, blant annet i det tyngste lastebilsegmenetet heter det i en pressemelding fra Scania.

De skadene som oppstod under tsunamikatastrofen har ført til en kraftig økt etterspørsel av reservekraftaggregat for elektrisk forsyning og anleggsmaskiner til gjenoppbyggingen.

- Det er et segment hvor det allerede i dag finnes et stort potensial for Scanias industrimotorer, avslutter Sol Bong Chai, direktør for Scania Japan Ltd.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!