Siste versjon introdusert i 2009 ble i følge Iveco solgt i mer enn 100.000 enheter i løpet av to år.

Iveco Daily er solgt over hele verden i et antall av mer enn to millioner. Den nye lette kjøretøyserien fra Iveco vil bli lansert i september 2011. Den bygger videre på samme oppskrift som dagens Daily. Fra starten av har Daily vært bygd som et nyttekjøretøy med separat ramme, konstruert for å gjøre det enkelt å montere påbygg. Samtidig har den vært god når det gjelder økonomi, samt fleksibel både til transport av gods og mennesker.

Mer effekt

Den kommende versjonen, I følge Iveco skal nye Daily, bygge videre på kvaliteter som styrke, holdbarhet og effektivitet. Nye Daily bringer nye motorer med økt trekkraft og redusert forbruk.

På topp finner vi FPT Industrials 3,0-liters Euro 5 dieselmotor med en effekt på 205 hk (150 kW) og et dreiemoment på 470 Nm. Den bruker dobbelt turbo, hvor en gir rask og effektiv respons fra lavt turtall og den andre sørger for maksimal effekt. Dette skal til sammen gi høyt dreiemoment og stor effekt i kombinasjon med beskjedne utslipp og lavt drivstofforbruk.

Til nye Daily er det stadig mulig å få 2 forskjellige 3,0-liters motorer som tilfredsstiller EEV-kravene (Enhanced Environmentally friendly Vehicle), som fortsatt er Europas strengeste utslippsstandard.

2,3 liter

FPT Industrial 2,3-liters motor har fått dreiemomentet økt til 320 Nm, og den nye Multijet II flertrinnsinnsprøytningen skal optimerere forbrenningsprosessen, gi lavere motorstøy, drivstofforbruk og avgassutslipp.

Alle dieselmotorene leveres med et forbedret EGR-system som skal gi bedre kontroll med resirkuleringen av eksosen, samt DPF (dieselpartikkelfilter) som standard. Eksossystemet er særlig forbedret med tanke på typisk bykjøring, hvor det er aller viktigst med utslipp som påvirker miljøet minimalt, forklarer Iveco i en pressemelding. Det opplyses også at naturgassmotorer, samt batteridrift vil være tilgjengelig, men i hvilken grad dette blir aktuelt i Norge er fortsatt uklart.

Mer standard

Kjøretøyene blir nå levert med automatiske kjørelys i hele Europa, kombinert med nye tåkelys. Standardutstyret omfatter ellers nye ESP 9 sikkerhetssystem med aktive sensorer og omfatter ABS (blokkeringsfrie bremser), EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), ASR (anti-spinn), MSR (motorstyring for å forhindre overturtall), ESP (elektronisk stabilitetskontroll), HBA (hydraulisk bremseassistent som sikrer maksimal bremseeffekt ved nødbremsing), Hill holder, LAC (lastavkjennende bremsekontroll), TSM (demper uheldige hengerbevegelser), HRB (hydraulisk bakhjuls-bremsekraft), HFC (hydraulisk kompensasjon for bremseslitasje), RMI (demper krenging) og ROM (veltebeskyttelse).

Fra 3,2 til 7 tonn

Nye Daily kommer i versjoner fra 3,2 til 7,0 tonn totalvekt, som gir en nyttelast opptil 4,7 tonn. Kassevognene leveres med lastevolum opptil 17,2m3.

Også i førerkabinen er det gjort forbedringer, blant annet når det gjelder rattjustering og større reguleringsområde for førerstol og passasjersete.

Siste versjon introdusert i 2009 er solgt i mer enn 100.000 enheter i løpet av to år. Nye Daily responderer nok en gang på ønsker fra dem som ønsker tekniske innovasjoner for bærekraftig mobilitet, uten å gi avkall på ytelse, holdbarhet og stabilitet. Nye Daily er et produkt av kontinuerlige forbedringer hvor alle utfordringer er tatt.

For Nye Daily har Iveco forlenget garantitiden i Norge til fem år fabrikkgaranti, begrenset til 100.000 km

Også i førerkabinen er det gjort forbedringer, blant annet når det gjelder rattjustering og større reguleringsområde for førerstol og passasjersete.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!