På andre siden av sommeren nærmer det seg, årets transportmesse på Lillestrøm. Redaksjonen var på plass under en pressekonferanse hvor arrangørene presenterte det som er klart til høsten. En optimistisk Olav Slaatsveen sier selv at han drømmer om å tangere besøkstallet fra 2007 på 19.860 mennesker.

- Jeg drømmer jo om et nytt beste-resultat, innrømte han fra talerstolen.

Fokuset er på det norske markedet og messen er tilpasset bransjens krav og spesifikasjoner. Nye krav til motorteknologi og lavere utslipp gir bransjen nye utfordringer. Årets messe vil blant annet fokusere på miljø, logistikk, rekruttering og transportsikkerhet, heter det i programmet.

206 utstillere

I rene tall er det nå 206 utstillere som er klare, dette er 40 mindre enn i 2007. Likevel regner Trond Andersen, som er prosjektsjef for Norges Varemmesse, at det kan komme flere seine påmeldinger i løpet av sommeren. Han gjetter på mellom 230 og 240 utstillere når dørene åpnes den 8. september. Med de foreløpige tallene har de 34.678 kvadratmeter med belagt utstillingsareal. 21.334 av disse blir innendørs og 13.344 blir utendørs.

- Vi har satt oss som mål for denne messen, at den skal gi et helhetlig bilde av hele transportnæringen, forklarer Trond.

Målsetningen når det gjelder besøkstall mener han må være å oppnå det samme som i 2007, men han er noe mer ydmyk i forhold til NLFs direktør. Han minner oss på at markedet uansett ikke er like bra som i 2007.

BIL (Bilimportørenes Landsforening) er i år med som arrangør, syv av åtte lastebilimportører deltar. Det er Renault Trucks som uteblir.

16 av 32

Etter et innlegg av Hans Otto Westli i Påbyggergruppen, ble det klart at bare 16 av 32 påbyggene så langt er påmeldt. Hva tilsvarende tall for 2007-messa var kunne han ikke svare på, men han mener selv det er to grunner til at det uteblir såpass mange. At denne delen av bransjen fikk det ekstra tøft under krisa er den ene og den andre grunnen er at enkelte har så mye å gjøre at de ikke har tid til å delta. Det siste underbygger også det han sier om at markedet har begynt å ta seg opp igjen. Han minner om nye utfordringer for bransjen, blant annet med nytt regelverk gjennom typegodkjenningsdirektivet. Dette vil mane frem en ny måte å bygge og å tenke bil på, mener han.

Varebiler

De som så langt er påmeldt med varebiler er Bertel O. Steen med Mercedes-Benz, RSA med Fiat og Isuzu, Ford med fullt spekter, Opel, Nissan, Iveco og DAF Norge som stiller med Ssang Yong. Så langt er ikke landets desidert største aktør på varebiler meldt på, nemlig Volkswagen Nyttekjøretøy. Toyota glimrer også med sitt fravær så langt.

Seminarer

Seminardelen blir satt i gang med et åpningsseminar om trafikksikkerhet i norsk tungbilbransje, dette vil fortone seg som en paneldebatt med forankring i at det nå er 10 år siden nullvisjonen ble lansert.

Videre blir det holdt seminarer om kjøre- og hviletid og fremtidig kontrollvirksomhet med fokus på teknologi og kontrollens hensikt. Disse innslagene vil bli ledet av Statens Vegvesen. Det blir også seminarer om etterutdanning av yrkessjåfører og om hvordan man kan spare penger på etterutdanningen. Til slutt blir det innlegg om sundt kosthold.

Aktiviteter

Det vil være radiostyrte biler, veltepetter, bremsemodell/bråstopp, elektriske minibiler, nostalgi utstilling, Scandinavian Truck Trophy og skattejakt for barn. I tillegg tar Skandinavisk Trafikksenter med seg sin ECO-trailer, en semi utstyrt med kjøresimulatorer som gjør det mulig å prøve seg på økonomisk kjøring i den digitale verden.

Jan Jacobsen fra YTF vil lede et NM i presisjonskjøring i fire klasser; Singel bil, buss, semi og vogntog. De to beste går videre til VM i Sør Afrika neste år.

Fra 1982

Messehistorikken til NLF og Slaatsveen går tilbake til 1982 på Bjerke Travbane, fire år senere var det omdøpt til Last og Bil og ble arrangert på Hellerudsletta. I 1995 fikk det navnet Transport95 og i 1998 kom den første innendørs utstillingen på sjølyst. I 2001 ble det nok en gang arrangert på Sjølyst-senteret, men i 2004 ble det flyttet til Lillestrøm. Slaatsveen beskriver det som et løft å flytte til Varemessens nye lokaler. Deres siste messe var i 2007 og tiltrakk seg 19.860 besøkende, i følge NLF. Arrangørene i år er NLF, NHO Transport, BIL (Bilimportørenes landsforening) og Norges Varemesse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!