Fra starten den tredje august i 2009 har det tatt litt tid å få alt på plass, det er også derfor vi ikke har hørt så mye om senteret på noen år. Men nå er stort sett alt klart og senteret fremstår som de rene drømmeIokalene til å drive med tungbil.

I løpet av kort tid er det også meningen å åpne opp en trailerkafé eller truckstop i andre etasje. Ideen er å tilby sjåfører et sted å stoppe, spise enkel real kost og slappe av i lunsjen før turen går videre.

Bjørn Paulsen som er daglig leder på senteret, tror også trailerkafeen vil slå an, men han trenger noe feedback fra bransjen på hva som vil være de mest aktuelle åpningstider, selv gjetter han på 10:00 til 14:00.

Bra trykk

I det vi går igjennom anlegget innser jeg at det er brukt mye ressurser på både bygg og innhold. Kontorlandskapet, salgshallen, trailerkafeen og verkstedmottaket befinner seg i lyse flotte lokaler. Innholdet er også skreddersydd for sjåfører, de har fått egne "hybler" hvor de kan ta seg en lur mens de venter på at bilen blir ferdig nede på verkstedet.

I rene tall kan verkstedet skilte med to 40-meters løp og fem 32-meters løp. Med to skift på 16 mekanikere har verkstedet åpent fra 7:00 til 22:00 og kan på den måten ta unna mye jobb.

- Vi er i ferd med å ansette ytterligere to mekanikere og det er bra med trykk fra kundene, forklarer Bjørn.

Driftsarealene er på 5200 kvadratmeter mens verkstedhallene utgjør 3500 kvadratmeter.

Truckwash er også på plass og det er selskapet Rensia som etter hvert har fått god fart på vaskehallen. Det fikk en litt treg start innrømmer han, men nå er kundene fornøyde. Bjørn er hele tiden opptatt av at alle som skal inn i senteret skal yte skikkelig service og være med på å skape et godt rykte. Det er også det en del av jobben har gått ut på så langt. Å finne de riktige folka og putte de på riktig plass er jo alfa omega på slike steder.

Indrefileten

Vi setter oss ned med Bjørn Paulsen, som er daglig leder og Lasse Andersen, som er styreformann. De er glade for besøk og byr på kaffe. De har begge vært mer opptatt av å få dette til å gå enn sine titler, Bjørn har egentlig bakgrunn som mekaniker, mens Lasse har drevet med transport både som eier og leder.

- Etter en lang forhandling med kommunen fikk vi jo selve indrefileten på industriområdet her. For å ligge helt opp til motorveien er en uvurderlig fordel når man driver med dette. Det er jo dessuten gode avkjøringsmuligheter og det ligger i så måte supert til rette, kommenterer Lasse.

Selve prosessen med å utforme senteret har hatt en ganske fri regi blir det fortalt, mekanikere, selgere og selve ledelsen har lagt hodene i sammen for å komme frem til det beste resultatet.

- Byggeprosessen spleisa gjengen mer og siden alle fikk en finger med i spillet føler alle en stor tilhørighet og eierskap, forklarer Lasse Andersen.

Løsningen virker det som alle er godt fornøyd med og jobben som er lagt ned i forkant forventes å gi utbetaling i lang tid fremover. Visjonen er å ha kosteffektive løsninger for entusiastiske kunder forklarer de. De visste fra starten av at de ville lage et multibrandsenter, for ved å tilby dette skulle de bli mer attraktive i forhold til så mange som mulig.

På bilsiden har de gått bredt ut ved å være forhandlere for MAN, Iveco og DAF. Med på karusselen er også SsangYong, Fiat Proffesional, UnoX Dieselservice og Rensia. I tillegg selger de tilhengere, påbygg og skaper fra Polen. Verkstedet har dessuten kompetanse på Volvo og Scania.

- Mye av produktene i dag er like, så det handler i stor grad om relasjoner, tillitt og vilje. Med dette tar vi større ansvar i forhold til hele løsningen, legger Lasse til.

I 2010 opplevde senteret en vekst på 30% på service og reparasjoner og de to tør å spå at dette året vil by på ytterligere 20 til 30 prosents økning.

- Under lavkonjunkturen bygde vi og ansatte fortløpende og folk trodde vi var spinn-gale, men i forhold til pris var det jo riktig, i tillegg tenker vi jo hele tiden langsiktig, smiler Bjørn.

Det har tydeligvis lønt seg, for nå søker de ytterligere to, kanskje tre nye ansatte samtidig som de opplever at salget løfter seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!