Produsenten legger stor vekt på økonomi og Euro 6 ved presentasjonen.

Kanskje ikke så rart. Kravene vil sannsynligvis tre i kraft i 2014 og Daimler har investert enorme beløp for å imøtekomme disse. Resultatet er at bilen nærmest er spesialdesignet for å være i tråd med nettopp utslippskravene. Så kaller de den også verdens reneste lastebil.

Ett av de viktigste salgsargumentene er - og vil alltid forbli - dieselforbruk.

Nye Actros hevder å redusere forbruket med hele syv prosent med euro 5-motoren og 3-4 prosent med euro 6 i forhold til dagens motor i Actros MP3.

Dette er i seg selv en bragd, all den tid stadig større krav til utslipp paradoksalt nok øker forbruket. 2600 timers føning i vindtunnel har også bidratt til aerodynamisk fin-tuning.

I første omgang kommer langdistansebilene med "verdensmotoren" og 13-liter i fire klasser fra 310 kW (421 hk) til 375 kW (510 hk) og dreiemoment fra 2100-2500 Nm. Dette vil bli volumselgeren, men vi tipper det bare er et tidsspørsmål før 15-literen også kommer. Den er allerede presentert i USA.

Les også: Først med Euro 6

Daimler har store forventinger til den nye modellen. Dagens modell, Actros MP3, har solgt i mer enn 700.000 enheter og er Europas mest solgte lastebil.

Gammel og ny traver side om side

Bilene kan bestilles fra 1. juli og produksjonen starter mot slutten av september. Både motorer med euro 5 og euro 6 kan bestilles, men foreløpig er det kun 480 hesteren som fåes med euro 6. Både dagens versjon av Actros, MP3, og den nye vil produseres parallelt frem til 2013. - Det vil bli en gradvis overgang til den nye modellen, forteller Olav Kåre Thingwall, norsk presseansvarlig, på telefon til tungt.no.

Syv hyttealternativer kommer med mål fra 2,3 til 2,5 meter - fem av disse er med flatt gulv. Opp til 11 ulike akselavstander er tilgjengelig.

Driftstid på motoren er økt med 20% til 1,2 millioner kilometer, vedlikeholdsintervallene er utvidet til så mye som 150.000 km og rimeligere serviceavtaler skal lokke kjøperne.

Interiør og avslappede sjåfører

Interiørmessig har de lagt vekt på sjåførens komfort. - En avslappet sjåfør er ikke bare en tryggere sjåfør, men han bruker også mindre drivstoff (økonomi igjen) hevder forskerne. Dette har de regnet på - selv om de egentlig bare kunne spurt en hvilkensomhelst sjåfør. Opp mot to liter drivstoff daglig kan man spare på en avslappet sjåfør, ifølge tyske kalkulatorer.

God komfort for sjåførene er derfor avgjørende, mener Mercedes-Benz, og vektlegger bl.a. gode senger med fysiske mål på 2.20x75 cm. og syv-soners skummadrass.

Vel så viktig er nok at designet og betjeningen av dashbordet ser ut til å være godt bygget rundt sjåføren og dermed er svært brukervennlig.

Innredningsmessig kan man f.eks velge å ha en "solo stjerne Concept"-variant med et avslapningsområde på passasjersiden eller sete med massasjefunksjon.

- Interiøret er forresten veldig sprekt, forteller vår mann, Tormod Magelssen, på telefon da vi ringer ham tidlig onsdag morgen (vi er jo spente) fra premierevisningen i Brüssel. Mye mer om interiøret og bilen i seg selv må vi få komme tilbake til i en senere sak når Tormod er tilbake.

En nøkkel til begjær - og forhåpentligvis ikke besvær

Vi må nevne nøkkelen. Som du ser litt av i videoen til høyre, er den noe spesiell. Egentlig veldig spesiell. Egentlig er det feil å kalle det nøkkel i det hele tatt. Det er i realiteten en multifunksjonsboks. Når den settes i tenningen, kan den diagnosere hele bilen fra å sjekke lys til olje. Du kan bruke den som fjernstyring fra senga og styre f.eks. varmen. Heldigvis kan du fortsatt også starte bilen med den.

- Selv om ikke det europeiske lastebilmarkedet har gjenvunnet nivået det hadde før finanskrisen, forventer vi en salgsøkning på 25% av lastebiler over 6 tonn i år, forteller Huburtus Troska, direktør for Mercedes Benz lastbildivisjon.

Vi planlegger å øke salget av våre lastebiler med 20% fra 2010-nivået på 135000 enheter, og med den nye Actros bør vi være godt rustet til å nå dette målet, forteller han.

Nye Actros vil bety en milepæl og et helt nytt kapittel for produsenten om bilen holder hva den lover. I dagens marked er det viktigere enn noen gang å lykkes for produsentene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!