Da han skulle bytte til nyere bil støvsugde han hele Europa for en god snutebil, men de han fant var enten ikke egnet til hans bruk, hadde gått for langt eller var for dyre.

-Jeg får ikke til disse frambygde greiene, det må være snutebil. Amerikanske lastebiler har jeg likt helt siden jeg overtok transportbedriften fra faren min 1. mai 1977. Han hadde en International snutebil som jeg begynte å kjøre med, forteller Gunnar til tungt.no.

Gunnar kom over hjemmesiden til Øystein Korsgårds Transport og i påska for to år siden var han hjemme hos Øystein på Løten og fikk prøvekjøre en amerikaner. Deretter ble det en tur "over there" for å sjekke ut utvalget. Det ble ikke noe napp på den turen, men for å gjøre en lang historie kort; Nå er han i full sving med asflatkjøring i sin nyimporterte 2005 Kenworth T800 8x4. For på amerikansk dumpervis er bilen utstyrt med tandem pluss en ekstra aksel foran tandemen som for øvrig både kan svinge og heves. Under snuta skjuler det seg en Caterpillar på 475 hk, koplet til en usynkronisert Fuller- kasse.

Mange tror at amerikanske lastebiler er veldig tunge i forhold til de europeiske, men det stemmer overhode ikke. I følge Gunnar får han med seg to tonn ekstra i forhold til en fireakslet europeisk dumperbil. I tillegg får han gleden av å kjøre noe spesielt.

-Jeg var i ferd med å gå lei hele lastebilkjøringa, men nå har det jammen blitt moro igjen, sier han.

Og på Transportsentralen Sandefjord, der han er medeier, er de også svært fornøyde.

-Dette er en god reklameplakat for oss, og vi har valgt å profilere bilen til Gunnar med ekstra stor reklame, forteller Reny Eliassen, som er daglig leder ved sentralen.

Resten av denne solskinnshistorien kan du snart lese i TransportMagasinet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!