Maskin- og transportfirmaet Tipp Transport har blitt en stor bedrift og har 56 biler totalt, 32 trekkvogner, 10 spesialbiler, 10 tippbiler, 2 langtransportbiler og 2 oljebiler. 11 biler er hvite og går fast med gass for Yara Praxair, resten av bilparken har familiefargene blå og hvite.

Familieforetaket

Med hovedkontor i Porsgrunn og en avdeling i Sauda har selskapet hatt en kraftig vekst de seneste årene, tungt.no tok turen innom Porsgrunn en tåkete junidag og fikk se et veldrevet og profesjonelt transportfirma med god stemning innad. Totalt sett har Porsgrunnsbedriften nå 115 ansatte totalt og 150 millioner kroner i omsetning. Tipp Transport som det fremstår i dag, ble stiftet i 1997. Men selskapet startet i 1983 med noe kjøring fra Østerrike for å hente ildfast stein for Elkem. I dag består det av tre firmaer, Tipp Transport Holding AS som eier Tipp Transport AS og Tipp Transport Sauda AS, men det er fortsatt en familiebedrift hvor Morten Natedal og faren Bjørnar Natedal styrer skuta.

Bjørnar har en rik erfaring i transportbransjen og startet sin karriere hos Scania Haugerud og Nielsen på Brunkeberg hvor han jobbet i 28 år som selger. I perioden 94-97 kjørte han også noe, så han har bred erfaring i bransjen, i dag fungerer han som kunde- og innkjøpsansvarlig. Morten Natedal er daglig leder og har kjørt selv før han tok sin mastergrad i transport, logistikk og distribusjon. Sammen med broren Terje Natedal som er avdelingsleder for trekkvogn og containertransport, styrer de operasjonen. På personal og kvalitetsansvaret sitter Hilde R. Natedal og Bente Natedal er kontormedarbeider. Men familieforetaket har selvsagt flere kloke hoder og utover disse sitter det to trafikkledere, Ingar Jenssen og Per Egil Bye og en kontormedarbeider Marian Herniksen i Porsgrunn. I Sauda sitter Leif Erik og styrer det operasjonelle sammen med en formann Bent Olsen, mens Morten fungerer som daglig leder der også.

Å få det til

I dag håndteres all intern logistikk for Eramet inne på anlegget på Herøya Industrifelt i Porsgrunn og siden 2005 har de håndtert all intern transport på Eramets verk i Sauda. Det er døgnbemanning hvor det går i alt fra lossing og lasting av båter til lagring og transport av alle slags råvarer og ferdigvarer.

I et transportmarked som er presset fra alle bauger og kanter spør jeg Morten og Bjørnar om hvordan de har kommet dit de er nå. Familiebedriften har hele tiden fokusert på å yte stor kundeservice, være fleksible og løse problemer for oppdragsgiverne forklarer de. De bruker stort sett bare norske sjåfører med egne biler og har så langt klart å være konkurransedyktige på den måten.

- Enten så får vi det til slik, eller så tror jeg ikke vi vil, slår Morten fast.

Pene og rene

De har ikke blitt store på langtransport og satser heller ikke på dette, det er heller fokus på de eksisterende kundene som har vært viktig. Bilene er fordelt på 8 DAF, 2 Mercedes-Benz og resten er 50/50 fordelt mellom Volvo og Scania får jeg vite. Gassbilene er fra 07 og 08, bilparken ellers fikk 14 nye biler fra perioden november til midten av mai. De blir byttet ut etter 4 til 5 år.

- Vi kjøper kun biler med komplette serviceavtaler, det er veien og gå uten tvil, forklarer han.

Ute på plassen får vi trommet sammen tre av de siste bilene. Yngvar Kristiansen med en av de nye FMXene er storfornøyd med bilen. Andreas Madsen kjører en av internbilene, en P400 internbil. Til slutt kommer Johnny Jacobsen med en FH540, han kjører kjører bulk med sement og kalk eller tippsemi med sand. Bilene blir holdt pene og rene, noe som er litt av kulturen her. Sånt far man jo gratis reklame av forklarer Morten.

Trofast gjeng

Bedriften kan vise til mange trofaste ansatte som har blitt der i mange år og de som har sluttet har ofte ønsket seg tilbake forklarer Morten.

- Sånne ting viser i hvert fall at vi gjør noe rett med de ansatte, mener han.

11 biler går fast for Yara Praxair med gass under Per Egil Byes kontroll. For å få kjøringen der må selvsagt alt være i sin skjønneste orden, blant annet foretrekker denne oppdragsgiveren at sjåførene har minst 2,5 til 3 års erfaring.

Det legges stor vekt på å kjøre rolig og sikkert og sjåførene har vært på kurs, blant annet på Skandinavisk Trafikksenter utenfor Kristiansand. Sperrene på bilene har ikke blitt flyttet ned enda, men det blir stadig viktigere med fartsreduksjon mener både Morten og Per Egil.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!