Det er Knut Evensen fra Johan Evensen & Sønner i Sandefjord som i to år har jobbet med å få i gang dette. I fjor kjørte han opp løypa med Sture Bergendal fra bladet Trailer. De synes begge at en tur som dette hadde potensialet til å bli noe langt større.

VSV

Som tenkt, så gjort. Den 2. juni satte seks strøkne Scania fronten mot vest med Brunkeberg som første stopp. Av de seks startende bilene var fem svenske og alle har en eller annen forbindelse med Scania-Museet, så dette er snakk om biler i "nyskick". Turen har fått navnet Veteran Scania Vestlandstur (VSV) og for flere av de svenske sjåførene var dette en nostalgisk tur siden de har kjørt på vestlandet selv med slike biler.

I utgangspunktet skulle Scania også stille med et kamerateam, men måtte trekke seg. Alle bilene på bildet har en eller annen tilknytning til Scania-museet, alle har overvintret der på utstilling et år. Knut omtaler dette som en veteran-Scanias egen Oscar utdeling.

Vi i redaksjonen ble med på den første etappen som gikk fra Sandefjord via Porsgrunn over på riksveg 36 gjennom korketrekkeren på Ulefossveien. Etter Seljord stoppet vi på Scania Haugerud & Nilsen, ved Brunkeberg langs E134. Her ventet Tor Djupedal med mat, kaffe og kaker. I tillegg fikk hele gjengen omvisning og en presentasjon av den lokale veteransamlingen.

Langtur

Fra Brunkeberg kom det med en bil til, en 110 Super, med Tor Djupedal bak rattet. Vi i redaksjonen måtte hoppe av her, men venter i spenning på rapporter videre fra denne turen. For på torsdag gikk turen videre til Haukeli Grend, så til Odda for parkering og overnatting på området til Hardanger Transport.

Fredag går turen til Brimnes på smal vei og med ferge til Bruravik. Derfra til Ulvik(Osa) til leid lokale. Det er også gjort planer om å kjøre opp på Osafjellet på en privat smal og bratt vei. Det blir kafferast på fjellet. Overnatting nede i Osa senere på kvelden.

Lørdag reiser de videre til Lærdal via Voss. Det skal kjøres gjennom Skjervet. Fra Voss tas E16 mot Lærdal og kjører da gjennom verdens lengste tunnel på 25 kilometer. Det blir stopp på Håbakken for mat og rast etter dette. Dersom det er godt vær og veien over Aurlandsfjellet er åpnet, kan slep kobles av for å kjøre tilbake til Aurland via tunnelen og over Aurlandsfjellet tilbake til Lærdal. Planen er da at de skal være tilbake på Håbakken ca klokken 19:00 for middag og overnatting.

Søndag går ferden videre mot Oslo, på E16 og noen av de historiske veiene. Det blir stopp for å se Vindhella, storslått veibygging fra 1800 tallet. På Kjyrkestølen blir det kafferast og mulighet for kjøp av rømmegrøt. Neste rast er Fagernes. Lærdal - Oslo er beregnet å ta 4,5 timer, selv om disse gutta nok kan ta seg litt ekstra tid til å nyte turen.

Bilene som er påmeldt så langt er: Ulf Jønsson med 3 biler: en Scania 50, en Scania 111 med slep og en Scania Vabis LBS 76 semi. Roland Berg stiller med en LS 76 semi og Robert Bengtsson fra Scania-Museet stiller med en 140 super V8. Tor Djupedal ble med fra Brunkerberg med sin LBS 76. Johan Evensen & Sønner A/S stiller med sitt velkjente og flotte sett bestående av Scania-Vabis LS 76 med slep. Underveis på turen vil muligens også flere henge seg på.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!