Örn Thomsen viser oss lageret til Arctic Trucks, for noen år siden tok de over de største hallene fra ABB på Brakerøya i Drammen.

Örn Thomsen, daglig leder hos Arctic Trucks Norge AS forteller om et 4X4-eventyr som ingen ende vil ta. I dag sitter bedriften med stor leveringskontrakt med forsvaret.

Isbreer

Vi spoler tilbake tiden litt og Örn forklarer hvordan det hele begynte. Fra 1980 gikk det sakte videre med økende interesse for modifisering av biler for å øke deres ytelse i vanskelig terreng og i ekstremt klima, noe Örns hjemland Island har mye av i form av lavastein, elvelandskap og isbreer. Motivasjonen kom fra ønske om å komme seg ut i denne Islandske naturen, også på vinterstid. I 1985 tok de frem en Hilux med 35 tommers hjul som en av de første. En annen faktor var etterspørselen fra kraftselskaper og det generelle behovet for å komme fra a til b i et ekstremt miljø. I 1990 startet Toyota på Island med å modifisere sine SUVer under navnet Toyota Accessories og det er dette som er Arctic Trucks opprinnelse. Firmaet Arctic Trucks så dagens lys i 1997 og for å vise hva de var gode for dro de til Arktis. Der kjørte de to biler over 5000 kilometer med en radar som målte landskapet dypt under isen. Med dette illustrerte de hva som bodde i bilene og at de var svært nyttige i ekstreme forhold. Senere tok de også turen over Grønlandsisen, med to ombygde Landcruisere. I 1998 etablerte de seg i Norge og ble 2005 selvstendige fra Toyota på Island. I dag har Arctic Trucks virksomhet i Island, Norge, Brasil, De Forente Arabiske Emirater og Sverige.

Forsvarskontrakt

Visjonen er i dag å være ledene på ombygging av firehjulstrekkere. Det blir lagt vekt på at bilene skal være gode å kjøre i tillegg til at de skal ha skikkelig gode terrengegenskaper. Nivået på bedriften gjenspeiles også i at Arctic Trucks vant anbudsrunden mot utenlandske tilbydere som leverandør av 53 lettpansrede spesialkjøretøy til det norske forsvaret. Dette er en åpen rammeavtale på 4 år med mulighet om forlengelser på 3x2 år. Bilene som modifiseres er to Toyota modeller, Land Cruiser 200 og Hilux 6x6. Bilene er fortsatt under utvikling og det foregår en del testing av utstyr. Fra desember starter leveringene. Bakgrunnen for avtalen var egentlig at forsvaret opplevde mye nye og ukjente feil på 4x4 biler de brukte i Afghanistan. Det var nok veiene der nede, eller mangelen på disse, kombinert med behovet for litt trening som var grunnen, tror Örn. Det danske og finske forsvaret har opsjon på kjøp innenfor rammeavtalen. Avtalen blir beskrevet som veldig spennende og for Arctic Trucks betyr det en omsetning på 104 millioner kroner.

Hilux 6x6

I det vi går igjennom det store lageret forklarer han om hva som har gått med på å pusse opp de gamle lokalene til ABB. Det er i dag lyse og moderne lokaler og i enden står en stor hvit port på gløtt. Det er inngangen til det militære verkstedet hvor alle militære kjøretøy blir utviklet og produsert. Her må jeg rydde vekk kameraet for dette området inneholder kjøretøy som flere enn Arctic Trucks vil holde hemmelig. Jeg får se flere kjøretøy under utvikling, blant annet en ferdig Hilux 6x6. Med stor sikkerhet kan jeg si at det er den største Hiluxen jeg noen gang har sett. Den ser nesten ut som noe fra en Hollywoodfilm, men denne bilen er allerede interessant for flere kunder, det norske forsvaret er den første kunden. Örn åpner passasjerdøra på den digre Toyotaen og viser meg litt av utstyret. Her kommer gutta til å bruke nattsynkikkerter og kjøre helt i mørke. Da får man uante utfordringer som ikke fanges opp om man ikke prater med brukerne direkte. Bare lyset fra ringen rundt tenningslåsen er nok til å blende dette utstyret og alle slike små lyskilder må slukke når man trykker på en knapp. Samtidig kan ikke varsellys tennes om bilen plutselig skulle få en feil eller lavt spylervæskenivå, disse lysene blir derfor erstattet med en varsellyd. Dette illustrerer litt av arbeidet med de små detaljer for å få slike kjøretøy til å oppfylle sine roller.

Vi går videre og vi får se en prototype som blir utviklet i samarbeid med en annen bilfabrikant, produktet er ikke offisielt kjent enda, men undertegnede kan beskrive det som utrolig robust og barskt.

De små detaljene

Arctic Trucks lager nå fem sivile utgaver av Toyota for ekstreme forhold. Toyota Hilux AT38, Toyota Hilux AT44, Toyota Hilux 6x6, Toyota LC120 AT38 og Toyota LC120 AT44. Tallet bak AT (Arctic Trucks) står for tommer på hjulene som blir brukt til de forskjellige ombygningene.

Det som er så imponerende er hva som blir lagt i alle de små detaljene, bilene er virkelig gjennomtenkte og dette hjelper nok til at de tåler så mye. I tillegg produserer de egne tilhengere og fører en god del utstyr. Tar man seg ikke råd til å bygge om, kan en felgpakke være en god ide. Hjulene fyller da hjulbuene maksimalt siden innpresset på felgen er endret og dekket er det største mulige uten spesielle godkjenninger. De er nå i gang med å lage en nettbutikk.

Hilux 6x6 ser kanskje ut som noe fra en film, men den vil ha en lastekapasitet på 1,8 til 2 tonn og i terrenget skal den kunne ta med seg 3 tonn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!