Tungt.no var tilstede på "sjåførkvelden" lørdag. 850 gjester koste seg med nydelig mat, godt drikke og levende musikk til langt ut i de små timer.

Lastebilanlegget er nesten 200 meter langt, like stort som Lerkendal stadion og ligger på en tomt på 35 mål, med muligheter for utvidelse med ytterligere 25 mål - hvis behovet er der.

Anlegget har vært under bygging i 14 måneder og har kostet 125 mill. kroner. Wist Last & Buss flyttet inn i anlegget i begynnelsen av september.

Wist Last & Buss, som har en historie som strekker seg mer enn 75 år tilbake i tid, har til nå holdt til i lokaler på Lade i Trondheim.

Utenfor det imponerende bygget finnes et komplett tankanlegg for alle dieselkvaliteter, samt AdBlue og CO2 (drivmiddel til kjøleaggregat).

I bygget er det to løp for vask av store kjøretøy. I vaskegaten er det satt opp en automat som vasker et vogntog utvendig i løpet av fire minutter. I vaskehallen tilbys håndspyling og underspyling, samt desinfisering av skap. De gjennomgående løpene på lastebilverkstedet er 32 meter lange og har derfor god plass til de lengste kjøretøyene. Verkstedet har også syv løp for reparasjon og vedlikehold av busser. Et karosseriverksted inngår også, med to rettejigger for tunge kjøretøy.

I enden av anlegget er det leid ut lakkeringsverksted til Syd Lakksenter, som ble skilt ut fra Wist-systemet tidligere i år. Like innenfor har Lade Dekkservice fått plass med mange dekktilbud til tungbiler.

På delesiden er det tenkt helt nytt. Det finnes ingen disk der mekanikerne ber om nødvendige deler. Bestillingene skjer via telefon til delelageret, som deretter leverer det som er bestilt direkte til mekanikeren som holder på med kjøretøyet

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!