Det tradisjonelle firmaet har siden begynnelsen på 70- tallet vært ledet av Jan Yngvar Tømmerholt, som overtok etter sin far Yngvar som daglig leder.

- Skal dere lakke om bilene?

- He he! Nei, vi skal beholde både redskapen og profilen som tidligere. I denne omgang er det snakk om at Kingsrød overtar resten av den aksjeposten jeg har sittet på, Jeg overdro en pott i 2000 og resten følger altså nå.

Vi pratet med Jan Yngvar på brygga i Moss, på vei til Kristiansand med opplastet bil.

- Noen sjåfører har jo fri i høstferien, så da pusser de støv av meg og sender meg ut på veien, da vet du, humrer den erfarne transportøren.

- Du har hold på i noen år, hva innebærer dette for deg arbeidsmessig?

- Jeg skal styre bilene, som en slags trafikksjef. Håper jo med dette at det kan bli litt roligere dager, det har til tider vært ganske hektisk.

Firmaet ble etablert i 1940 av Yngvar Tømmerholt. I 1970 startet Jan Yngvar Tømmerholt i firmaet og er i dag daglig leder.

Fra 2 biler i 1970 har firmaet i dag 20 egne vogntog og 3 faste innleide vogntog.

Firmaet har hele tiden konsentrert seg om den delen av transportmarkedet som omhandler tippbiler/vogntog og kranbiler.

Tømmerholt transporterer en stor del metaller i løs vekt fra Norge og til andre Europeiske land. En del av disse produktene distribueres også mellom forskjellig smelte og aluminiumsverk over hele Norge.

De grønne og hvite bilene transporterer derfor store mengder avfallsprodukter som blir sortert eller omsmeltet for så å bli brukt på nytt i forskjellige industrivirksomheter.

En annen stor del av virksomheten er frakt og montering av bygningsvarer.

Granitt i form av kantstein, gatestein eller blokker fraktes rundt hele landet enten i løs vekt eller på kranbil.

Kranbilene blir oftere og oftere brukt til montering av granitt og Leca elementer.

- Vi har også et stort engasjement knyttet til levering av isolasjonsmaterialer fra Sverige til Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!