Continental Lastebildekk har et nytt trailerdekk for langdistansebruk.

Denne størrelsen er det bare Continental som har - 385/55 R 19,5 - med HTL1 Eco-Plus er det nå mulig for megalinere å kjøre med enda bedre kostnadseffektivitet. Dessuten gir den nye teknologien som er tatt i bruk økt holdbarhet, sier fabrikken.

Continental Lastebildekk har funnet ut at 80 prosent av godstransportene ikke utnytter dekkenes maksimale lastekapasitet, selv om de ofte overstiger transportvolumet på 100 m³. Continental produserer dekkmodellen HTL1 i størrelsen 445/45 R 19,5 for megalinere. Denne størrelsens maksimale akseltrykk på opptil ni tonn er imidlertid ikke alltid fullt utnyttet.

Takket være den lave rullemotstanden HTL1 i størrelsen 445/45 R 19,5 skal dekket representere en god økonomisk løsning.

- Når vi snakker om voluminøse transporter er 385/55 R 19,5 likevel et bedre valg. På grunn av måten systemet er bygd opp er det smalere dekket lettere enn 445-dekket. Den velbalanserte kombinasjonen av banedesign, konstruksjon og sammensetning gir lavere rullemotstand og langt bedre ytelse over lange distanser enn det som er mulig med den forrige HTL-modellen, heter det fra Continental.

Tettere

Én av de nye designegenskapene er AirKeep® teknologi. Denne brukes i dekkets innerlining. Den tidligere liningen var også temmelig lufttett, men er forbedret, slik at nå slipper enda mindre luft ut. Dette er oppnådd ved kjemisk å forandre og forstørre molekylene i spesialgummien. Dermed skal luften som pumpes inn måtte slite enda hardere enn før for å komme ut gjennom liningen. Dette betyr at aggressivt oksygen i enda mindre grad kommer i kontakt med stålkomponentene i dekket. Fordelene med AirKeep® teknologi stopper ikke der. Risikoen for å kjøre med for lite luft i dekkene er med dette mye mindre. For lite luft er skadelig for dekkstrukturen, og øker drivstofforbruket som følge av større rullemotstand.

Takket være et nytt design på beaden sitter også dekket bedre på felgen. Stålcorden som nå benyttes i beaden er sterkere enn nylonmaterialet som tidligere ble brukt, og gir en mer effektiv avstivning. Beadområdet er således mindre utsatt for deformerende bevegelser og det blir mindre belastet.

- Dette gir brukerne fordeler i og med at den verdifulle stammen blir mer holdbar og beholder sine originale produktkarakteristika selv etter regummiering.

De nyskapende sidene ved HTL 1 Eco-Plus er ikke lette å få øye på med et overflatisk blikk. Banedesign og kontur tar utgangspunkt i det gjennomprøvde HTL1 i størrelsen 385/55 R 22,5. Dette sikrer et enhetlig slitemønster, ikke minst takket være et større banevolum (20 % i tillegg). Dekkets ytelse når det gjelder utvidet kjørelengde skyldes også en effektiv økning på 17 millimeter i banedybde.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!