Sjåføren betegnes som meget erfaren kar som også har kjørt strekningen flere ganger.

Det er konstatert brudd i nakken som vurderes operert i dag, fredag. Han ligger nå på St. Olavs Hospital. Kjæresten på 23 år kom fra ulykken med lettere skader.

Ulykkesgruppa i Statens vegvesen startet i går arbeidet med å finne ulykkesårsaken - blant annet med spormålinger og innsamling av grunnlagsdata.

Spor i kjørebanen tyder på at trekkvogna har gått innover mot den gule midtstripa like før den seks tonn tunge hengeren veltet over autovernet og rullet ned i fjæresteinene. Trekkvogna ble slitt løs fra hengeren og rullet ut i sjøen der den ble liggende på fem-seks meters dyp.

Lasten på 75 hele storfe, oppdelt i 300 kvarte skrotter, hang på kroker inne i hengeren. Det aktualiserer teorien om at lasten kan ha forskjøvet seg.

Overingeniør Øystein Veie i Statens vegvesen bekrefter at dette er et sentralt moment

- Vi kommer til å sjekke tyngdepunktet på lasten, sier han til Trønderavisa

Leif Sand kjører i underkant av 60 turer fra Namsos i måneden fordelt på fire biler.

Flere av sjåførene mener at ulykkessvingen er et farlig punkt. - Den er veldig vanskelig og burde vært rettet ut fullstendig. Svingen er også for knapp, vegbanen er sporete - og i tillegg er doseringen feil. På veg sørover føler du at du blir trukket ut av svingen, sier Frank Bartnes (42) - som også var Leiv Sands koordinator på ulykkesstedet i går.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!