Denne gangen står messen ikke uventet i miljøets tegn. Det meste dreier seg om miljø, miljø, og atter miljø og "alle" viser frem en hybridløsning. Selv om flere produsenter ikke har leveringsklare biler, viser de til sine prototyper. Noe annet ville vært svært politisk ukorrekt. Man forventer en stor vekst i veibasert transport også fremover, og skal man selge biler, må man henge med i utviklingen. Dette er en kamp om tilværelsen på høyest nivå.

De siste årene har det gått litt sport i å "avsløre" nyhetene på forhånd. Produsentene lekker ut sine "store" nyheter for å få mer spalteplass og oppmerksomhet. Det er derfor ikke alt for mange ting som vi ikke har omtalt før. Men bevares. Det er nok å oppleve på en slik messe. Actros ble Truck of the Year, mens Setra MultiClass ble Bus of the Year.

Tungt har skrevet mye om rusproblematikk og trafikk den senere tiden. Volvo viste oss en alkolås som nå kan leveres på tunge kjøretøyer direkte fra fabrikk. Det er foreløpig ikke standard.

Vi kommer tilbake med flere nyheter både på nett og selvsagt i papirutgavene av både TransportMagasinet og AnleggsMagasinet.

TransportMagasinets chartrede fly letter dessuten i morgen fyllt med lesere som vil oppleve årets IAA-messe. Med på turen er representanter for bladet og tungt. Vi ønsker dem god tur!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!