I følge tipset vi mottok skulle bilene settes i produksjon i uke 11 neste år, og det skulle komme 30 biler til Norge som en kampanjemodell.

Tipset vi fikk var såpass detaljert at det virket som om det var hold i saken, men ville Volvo bekrefte eller benekte det hele? Vi tok en telefon til informasjonsdirektør Torstein Magelssen i Volvo Trucks i Norge og spurte ham om dette var noe han kunne bekrefte? Først lurte han på om vi bare hadde hørt rykter, men da vi la fram både produksjonsstart og antall biler som skulle til Norge ble han overrasket.

- Du verden, nå tok dere innersvingen på oss. Vi hadde tenkt å gå ut med dette på en pressekonferanse snart, men nå er det tydeligvis litt sent i og med at katta er ute av sekken. Jo, det er hold i tipset deres. På grunn av at vi i Norge har lov å kjøre lengre vogntog enn de fleste andre land i Europa, har vi bestemt oss for å selge en "A ustralia-versjon" her hjemme. I første omgang er det snakk om 30 biler, forteller Magelssen til Tungt.no.

- Skal bilene bygges i Australia for så å sendes til Norge?

- Nei, alle førerhusene bygges i Umeå, også de som skipes til Australia. Derfor kommer de norske bilene til å bygges ved fabrikken i Göteborg, sier han.

- Hvilke utgaver av FH kan man få det XXL-førerhuset til?

- I praksis kan det jo leveres til alle FH-modellene, men vi vil at dette skal være en eksklusiv modell. Derfor har vi bestemt oss for bare å tilby den som Volvo FH16 i trekkvognversjon, fortsetter han.

- Regner dere med at det blir rift om modellen her hjemme?

- Det er vi ganske sikre på. En del kunder ønsker "alt". Derfor tror vi at FH16 med "australsk" førerhus blir lett å selge, avslutter Magelssen, før han legger til at denne gangen ble det 1-0 til Tungt.no.

Dermed er det duket for fest blant sjåfører som ønsker seg bedre plass i førerhuset. Riktignok er Australia-versjonen bare 30 cm lengre enn det vanlige førerhuset, men ingen sier vel nei tak til mer innvendig plass i en FH.

Vi håper å kunne brette ut den nye Volvo FH16 XXL i full bredde, eller burde vi si lengde, i neste utgave av TransportMagasinet. Følg med! Og husk; denne nyheten leste du først på Tungt.no.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!