Kjøretøyene, som er utstyrt med motorer på 500 hk, har alle de siste teknologiske nyvinningene og skal sørge for logistikk og assistanse til det franske racing-teamet i forbindelse med Formula One Grands Prix.

Dette er de aller første bilene av den nye generasjonen av Renault Trucks sitt flaggskip. Det er mye prestisje forbundet med Formel I, ikke minst fordi ING Renault F1 Team i år blir ledet av de dobbelte verdensmesterne (2005 og 2006) Fernando Alonso fra Spania og Nelson Piquet fra Brasil.

De 16 nye Magnum kom på plass i midten av august, like før European Grand Prix i spanske Valencia, hvor toppsjefen i Renault Trucks, Stefano Chmielewski, overrakte bilenes nøkler til det franske racing-teamets direktør, Flavio Briatore.

For ING Renault F1 Team var valget enkelt. Det har sin bakgrunn i en avtale undertegnet i 2002 med Renault Trucks France om en fullstendig fornyelse av lastebilflåten hver sesong, rett og slett for å kunne dra nytte av den beste kvaliteten og den aller nyeste teknologiske utviklingen.

- Vårt partnerskap med Renault Trucks er et perfekt bilde på hvilke synergier som er mulig innenfor Renault," uttaler styreformannen i ING Renault F1 Team, Bernard Rey.

- Med denne støtten fra Renault drar vi fordelen av å kunne bruke lastebiler som fullt ut tilfredsstiller våre behov når vi forflytter oss rundt til de forskjellige begivenhetene i konkurransekalenderen. Vi er stolte over å kunne profilere Renault Trucks på Formel 1-stevnene rundt om i verden, og Renault Trucks kan på sin side dra fordel av at teamet presenterer deres nyeste modeller, ekspertise og knowhow. Dette er en virkelig vinn-vinn-situasjon, og vi er veldig glade over å ha den flunkende nye Magnum i vår kjøretøyflåte i år.

Team-lastebiler kjører årlig rundt 15.000 km for å komme til de forskjellige Formel I-banene, hvor de selvsagt får en utmerket profilering. I tillegg kjører de ytterligere 40.000 km i forbindelse med forskjellige former for PR-arrangement. For at lastebilene skal være kontinuerlig klare til innsats blir de servet av service-nettverket til Renault Trucks, hvor teknikere står klare til å ta ansvar når det måtte være nødvendig.

- Vi vet at vi kan regne med dem kontinuerlig, sier Jean-Pierre Raymond.

Deler av lastebilflåten blir benyttet til å transportere Formel I-kjøretøyene, chassis- og karosserideler, motorer (rundt ti), motordeler og andre reservedeler. Andre lastebiler transporterer team-stands eller brukes til teknisk support, som hospitality-lokaliteter, kontorer og catering-kjøretøy i konkurranse-helgene.

- Med høy kjørekomfort, høy sikkerhet for sjåfører og utstyr, samt miljøvennlige motorer som går pent, er nye Magnum perfekt som support-kjøretøy for Formel I, uttaler utstyrssjef Christian Blum.

- Enda bedre kvalitet og mer futurisk utseende enn tidligere teller også positivt med. Etter hvert som konkurransesesongen skrider frem, er det ytterst viktig at absolutt alt utstyr kommer frem til de forskjellige destinasjonene i rett tid, så uten lastebilene, blir det heller ikke noe Grand Prix.

Christian Blum er teknikker med 15 års erfaring fra Grand Prix, og han gir et eksempel på hvilken effekt lastebilene har ute på veien:

- Folk tuter på oss og vinker for å vise sin glede. Tollerne holder oss kanskje litt ekstra tilbake, slik at de kan få se ekstra nøye på alt utstyret. Alt skjer på en hyggelig og vennlig måte.

Når Formel I-karrieren er over for de 16 flunkende nye Renault Magnum, skal de ut i ordinær trafikk, med sine originale chassis og den effektfulle lakkeringen. Kun den spesielle Formel I-reklamen blir fjernet. Etterspørselen etter disse bilene er meget stor, og kundene føler at de får ekstra valuta for pengene med kjøretøy som folk virkelig snur seg etter. Ofte er kundene selv motorsport-entusiaster, og setter dermed ekstra pris på disse spesielle lastebilene

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!