Testtoget, et tilpasset Regina med en fører fra SJ, lyktes tidlig søndag morgen å nå 303 km/tim. Høyhastighetsprøvene er en del av prosjektet "Gröna Tåget", som er et forsknings- og utviklingssamarbeide mellom blant annet Bombardier, SJ og Banverket i Sverige. Prosjektets mål er å utvikle teknikk for å gjøre togene raskere, bekvemmere og enda mer miljøvennlige.

Togmodellen Bombardier Regina er vanlig i Sverige. I løpet av sommeren har det ombygde Regina-toget blitt brukt for å teste framtidens jernbaneteknikk og mens Regina-togene til vanlig har en maksimal hastighet på 200 km/h, viser testene at høyere hastigheter er fullt mulig.

Den teknikk som testes ombord på rekordtoget er blant annet:

¿ En ny motor med permanentmagneter i stedet for elektromagneter, noe som gjør den mindre og lettere, samtidig som energiforbruket minsker. Motoren er utviklet i Sverige av Bombardier.

¿ Et system for førerassistanse, som kan spare opp til 15 % energi gjennom å gi føreren bedre innformasjon om hastighet og trekkraft.

¿ Selvstyrende boggier som minsker slitasjen på baner og hjul, samtidig som togene blir stabilere i høyere hastigheter.

Tidligere har også krevende vintertester blitt utført for å sikre at togene klarer det tøffe nordiske klimaet. Når får vi se 300 tallet på norske jernbaner?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!