På den internasjonale nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover fra 25. september til 2. oktober vil Renault Trucks fokusere på to nøkkelkonsepter for bransjen. Det ene er å ivareta sjåføren best mulig (særlig i forbindelse med presentasjonen av den nye førerhus-utformingen på Magnum). Det andre er å spare drivstoff med dagens løsninger (Optifuel Solutions) og morgendagens teknologi (innovative tekniske løsninger for å redusere drivstofforbruket).

Renault Trucks setter sjåføren i fokus, ikke minst når det gjelder design og utvikling av kjøretøy. Den nye Renault Magnum med sitt nye førerhus, som har enda bedre plass og ergonomi, er det klareste tegnet på dette. Sammen med dette flaggskipet har hele kjøretøyprogrammet til Renault Trucks blitt studert nærmere og videreutviklet. Standen til Renault Trucks vil fokusere på sjåførkomfort innenfor alle områder. Eksempler er at man i en Premium Lander har omtrent samme komfort som i en langtransportbil, mens førerplassen i Master er som i en moderne personbil. Videre vil man finne god hverdags-komfort i Midlum med automatisert girkasse.

Det andre nøkkeltemaet Renault Trucks fokuserer på i Hannover, er selskapets kontinuerlige arbeid for å finne innovative løsninger som hjelper kundene med å spare drivstoff i et langsiktig perspektiv. Blant annet vil Renault Trucks presentere løsninger som er utviklet til i dag innenfor hele spekteret av Optifuel Solutions:

¿ Optifuel Technology som identifiserer hva som er optimal kombinasjon av motor, girkasse og drivaksel, samt valget av SCR-teknologien.

¿ Optifuel Infomax, et informasjonssystem som gir en presis analyse av forbruk og utnyttelse av kjøretøyet og som derfor gjør det mulig for kundene å spare opp til 10 prosent av drivstoffkostnadene og dermed redusere driftsutgiftene.

¿ Optifuel Training, som er et sjåførkurs som fokuserer på økonomisk kjøring.

I Hannover vil Renault Trucks også fokusere på fremtiden ved for første gang å vise på en internasjonal bilutstilling Renault Distribution Hybrys Tech, som er et hybrid-kjøretøy utviklet for distribusjonssegmentet.

For Renault Trucks er Hannover-messen også en anledning til å presentere Renault Trucks Adventure-prosjektet som er planlagt gjennomført i 2009. Etter prosjektet Silk Road i 2005 vil Renault Trucks igjen kombinere sine ansattes know-how med produktenes konkurranseevne i å møte forskjellige kulturer og teste kjøretøyenes tekniske kapasiteter ved å la seks Kerax og seks Sherpa reise fra ekstreme nord til ekstreme sør.

Kjøretøy som presenteres på IAA:

Langtransport;

Renault Magnum 500.19

Renault Magnum 460.26

Renault Premium Long Distance 450.19

Renault Premium Long Distance 450.19 tankbil

Distribusjon;

Renault Premium Distribution 450.19 biltransporter

Renault Midlum 220.12 (på bildet som renovasjonsbil)

Premium Distribution Hybrys Tech testkjøretøy hos kunde

Anlegg;

Renault Premium Lander 450.32 Optidriver +

Renault Kerax 500.26 dumper

Lett-distribusjon;

Renault Master 120.35 kassevogn

Renault Maxity 130.45/6 planbil

Renault Mascott 150.65 tippbil

Truck Racing;

Renault Premium Racing Team

Renault Trucks Adventure;

Renault Sherpa 2

Hvis du planlegger å dra til Hannover, holder Renault til i Hall 17

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!